Vanaf 2018 meer en schoner openbaar vervoer in Noord-Holland Noord

Vanaf 2018 meer en schoner openbaar vervoer in Noord-Holland Noord

12-6-2017

De provincie Noord-Holland heeft vervoerder Connexxion de opdracht gegeven voor het verzorgen van het openbaar vervoer in de regio Noord-Holland Noord. De overeenkomst gaat van start in juli 2018 en duurt 10 jaar. Dit levert een forse kwaliteitsverbetering op voor het openbaar vervoer in de regio.

Duurzaamheid

Ook wordt het openbaar vervoer een stuk duurzamer. Daarmee draagt de aanbesteding bij aan de doelstelling van Puur Hoorn voor een klimaatneutrale stad in 2040. In de nieuwe regeling rijden 83 zero-emissie bussen, waardoor de CO2-uitstoot met meer dan 50 procent vermindert. Op verbindingen met weinig reizigers wordt een ‘taxi-deel-systeem’ aangeboden waarvoor reizigers zich van tevoren kunnen aanmelden.

Meer tevreden reizigers door betere service en punctualiteit

De provincie gaf inschrijvers voor de aanbesteding mee om te zorgen voor meer tevreden reizigers en een verlaging van de belasting voor milieu- en leefomgeving. Met het aanbod van Connexxion wordt aan deze eisen meer dan voldaan. De tevredenheid van de reiziger wordt door Connexxion gewaarborgd door onder andere realistische rijtijden op te nemen in het schema, betaalgemak voor de reizigers, heldere routes en waar mogelijk wordt hetzelfde lijnnummer aangeboden voor de herkenbaarheid. Snel en vaak waar veel vraag is en een passend aanbod waar de vraag laag is.

De concessie Noord-Holland Noord gaat om het openbaar vervoer in alle gemeenten boven de lijn Heemskerk – Purmerend en geldt van 22 juli 2018 tot medio juli 2028.

Hoger vervoeraanbod door

  • Hogere frequenties dan geëist en dan in de huidige situatie in de spitsuren op diverse trajecten: Hoorn – Hoogwoud (133), Hoorn – Andijk (132), Hoorn – Medemblik (139), Alkmaar – Egmond (165), Alkmaar – Petten (151), Alkmaar – Tuitjenhorn (157), Alkmaar – Bergen (6), Alkmaar – Oudkarspel (9).  Hier rijdt in de spitsuren voortaan 4x per uur een bus.
  • Op de trajecten Hoorn – Medemblik (139), Alkmaar – Egmond (165) meer vervoer te bieden; daar gaat op zaterdagen 2x per uur een bus rijden, in plaats van de geëiste 1x per uur, en gaat op het traject Alkmaar – Castricum (167) tussen de spitsen structureel 2x per uur een bus rijden.
  • Meer vervoer in Hoorn te bieden waar de frequenties doorgaans twee keer per uur zijn en in Alkmaar vier keer per uur.
  • Meer vervoer op de lijnen op de as Alkmaar- Heerhugowaard te bieden waar ook de meeste vraag is.  Allebei de lijnen op deze verbinding (6 en 160) rijden ongeveer twee keer zo vaak als geëist en lijn 6 meer dan in de huidige situatie: 4x per uur van maandag tot vrijdag overdag, in de vroege avond en op zaterdagen overdag, en 2x per uur op de late avonden en zondagen.
  • In Sint Pancras in de spitsuren de geëiste frequentie van één keer per uur te verdubbelen en tevens extra ritten aan te bieden in de avonduren.
  • De kernen buiten de steden grotendeels 1x per uur te bedienen en op een aantal plaatsen extra vervoer te bieden door de bedieningsperioden uit te breiden ten opzichte van de eisen: Breezand, Dirkshorn, ’t Veld en Winkel worden ook in de avonduren weekenden bediend door een vraagafhankelijk systeem (Overal Flex), Midwoud en Nibbixwoud hebben ook op zondagen bediening met Overal Flex. Hierdoor worden alle kernen altijd elke dag van de week tot 22 uur ontsloten.
  • Een aantal niet geëiste kernen te ontsluiten , eveneens met een combinatie van vaste ritten en Overal Flex. Dit geldt voor Hauwert, Oostwoud, Grootschermer, Noordeinde, West-Graftdijk.

Duurzamer aanbod

  • Vanaf de start rijden er 83 zero emissie midibussen. Vanaf juli 2018 is meer dan de helft van de vloot in de concessie emissievrij.
  • In de binnenstad van Alkmaar (lijn 1) worden uitsluitend elektrische bussen ingezet en op Texel 2 bio-CNG-bussen. Voor Alkmaar betekent dit volledig emissie loos vervoer in de binnenstad.
  • Ook rijden vanaf de start 52 dieselbussen die voldoen aan de strenge Euro VI- norm.

Betere dienstverlening

  • De effecten van te vroeg of te laat vertrekken, gemiste aansluitingen en rituitval voor reizigers te beperken door goede informatievoorziening en het bieden van diverse garanties (bijv. bij missen aansluiting).
  • Persoonlijke reisinformatie en service digitaal via een breed scala aan webcarekanalen (waaronder Facebook, Twitter en Whatsapp).
  • Het aanschaffen via de website van E-tickets / M-tickets voor reizigers mogelijk te maken en door de mogelijkheid van achteraf betalen (account based traveling).
  • Lopende de concessie andere betaalmethoden, vergelijkbaar met de OV-chipkaart en betalen via mobile telefoon en bankpas, mogelijk te maken.
Print