Straatverlichting

Een kapotte lamp in uw straat kunt u doorgeven via een melding openbare ruimte. Geef daarbij het nummer op dat op de lantaarnpaal staat. De gemeente vervangt de kapotte lamp binnen 10 werkdagen.

Melding maken bij gemeente

Storingen door graafwerkzaamheden

Als er veel graafwerkzaamheden zijn in Hoorn in combinatie met veel regen, zijn er vaak meer problemen met de straatverlichting dan normaal. De gemeente werkt elke dag aan het voorkomen en oplossen van dit probleem.

Sfeerverlichting binnenstad

De sfeerverlichting in de binnenstad is eigendom van Ondernemers Stad Hoorn (OSH). Heeft u vragen over deze verlichting? Neem dan contact op via evenementen@oshhoorn.nl of bel naar 06 12 84 18 47. 

Hoe kan het dat de straatverlichting niet werkt?

Tijdens graafwerkzaamheden kan het voorkomen dat een elektriciteitskabel wordt geraakt. Hoe meer er gegraven wordt, hoe groter die kans. De gemeente Hoorn houdt toezicht op de kwaliteit van het graafwerk en het straatwerk. Als de schade aan een kabel duidelijk zichtbaar is, wordt er direct actie ondernomen. Is de schade klein, dan wordt dit niet altijd gezien. We komen er dan pas achter bij een storing. Bijvoorbeeld als er een kabel licht is geraakt en er uiteindelijk grondwater tegen de kabel aankomt.

Waar kan ik een storing melden?

Merkt u dat de verlichting het niet doet? Maak dan een melding. Ziet u daar dat de storing al is doorgegeven? Dan hoeft u niets te doen.

Wat doet de gemeente bij een storing?

Meldingen over storingen komen direct bij de gemeente binnen. De gemeente komt binnen 24 uur in actie. Ook storingen aan het elektriciteitsnet van Liander worden binnen 24 uur doorgegeven. Twee derde van het stroomnet in Hoorn, is van de gemeente. Een derde van het stroomnet is van Liander. Liander pakt de storingen aan hun stroomnet zelf op. De gemeente heeft geen invloed op hun planning. Soms kan een storing binnen een dag zijn opgelost. Het kan ook voorkomen dat de straatverlichting meerdere dagen niet werkt. Dit kan komen doordat de kapotte kabel niet goed te vinden is, omdat er onvoldoende mensen zijn of omdat het moeilijker te repareren is.

We begrijpen dat niet werkende straatverlichting vervelend is en gevaarlijk kan zijn. De gemeente probeert storingen dan ook zoveel mogelijk te voorkomen en anders zo snel mogelijk op te lossen.

1. De lamp is niet binnen 14 dagen gerepareerd, wat nu?

Als de lamp 14 dagen na uw melding nog niet gerepareerd is, is het verstandig om contact op te nemen met de gemeente.

2. Waarom staan de lampen soms overdag aan?

Een monteur komt de lampen overdag vervangen. De verlichting wordt dan in de hele wijk aangezet. Zo kan de monteur zien of er nog meer lampen stuk zijn en ook storingen oplossen.

3. Wie is verantwoordelijk voor de verlichting van achterpaden?

Verhuurders en woningeigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor de verlichting op de achterpaden bij hun woning. 

Dit is een verplicht veld.

Uw formulier wordt verzonden, even geduld a.u.b.