Uittreksel Basisregistratie Personen

Een uittreksel Basisregistratie Personen is een bewijs dat u staat ingeschreven bij de gemeente. Op een standaard uittreksel staat altijd uw:

  • voor- en achternaam
  • geboortedatum en geboorteplaats
  • adres en woonplaats

Als het nodig is, kunnen er ook andere gegevens op. Zoals uw burgerlijke staat, datum van vestiging in de gemeente of uw woongeschiedenis. 

Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Vraag dan een afschrift burgerlijke stand aan.

Voorwaarden

U kunt een uittreksel BRP alleen aanvragen in de gemeente waar u woont.

Kosten

Een uittreksel kost € 8,45 als u het online aanvraagt. Bij een aanvraag op het stadhuis betaalt u € 13,20.

Aanvragen

Online aanvragen

U kunt online een uittreksel aanvragen met DigiD. 

Online aanvragen

Naar het stadhuis

Voor een aanvraag op het stadhuis maakt u een afspraak. U neemt een geldig legitimatiebewijs mee. Het uittreksel/de uittreksels krijgt u gelijk mee.

Afspraak uittreksel Basisregistratie Personen

Afspraak 2 uittreksels Basisregistratie Personen

Afspraak 3 uittreksels Basisregistratie Personen

Afspraak 4 uittreksels Basisregistratie Personen

Afspraak 5 uittreksels Basisregistratie Personen

Vraag en antwoord

1. Welke uittreksels kan ik online aanvragen?

  • Standaard (bevat uw naam, adres, geboortedatum en plaats)
  • Standaard + Burgerservicenummer (BSN)
  • Standaard + nationaliteit(en)
  • Standaard + burgerlijke staat
  • Standaard + historische adressen, BSN en burgerlijke staat
  • Internationaal uittreksel Nederlands/Frans/Duits/Engels
  • Internationaal uittreksel Nederlands/Spaans/Italiaans/Turks
  • Verklaring van in leven zijn
  • Bewijs van Nederlanderschap
  • Woningtoewijzing Intermaris

Staat uw gewenste uittreksel er niet tussen? Dan kunt u het uittreksel op het stadhuis (op afspraak) aanvragen.

2. Hoe lang duurt het voordat ik mijn uittreksel ontvang?

Doet u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur? Dan heeft u het uittreksel de volgende dag in huis. Bij een aanvraag op vrijdagmiddag (na 12.00 uur), zaterdag of zondag, ontvangt u het uittreksel op dinsdag.

3. Is een uittreksel uit BRP hetzelfde als een uittreksel uit de GBA?

Ja. De Basisregistratie personen (BRP) heette vroeger de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Daardoor heeft het uittreksel een andere naam gekregen.

4. Voor wie kan ik een uittreksel BRP aanvragen?

U kunt een uittreksel BRP aanvragen voor:

  • uzelf
  • uw kinderen onder de 16 jaar die op hetzelfde adres wonen als u

Als u een uittreksel wilt aanvragen voor iemand boven de 16 jaar, heeft u een machtiging nodig. Curatoren kunnen een uittreksel aanvragen voor de mensen die bij hen onder curatele staan.

5. Kan ik iemand machtigen om voor mij een uittreksel BRP aan te vragen?

Ja, u kunt iemand machtigen als de gemachtigde 18 jaar of ouder is. De gemachtigde moet dan een aantal zaken meenemen naar de afspraak op het stadhuis:

  • een schriftelijke machtiging door u ondertekend
  • een kopie van uw legitimatiebewijs
  • zijn of haar eigen legitimatiebewijs

6. Hoe lang is een uittreksel geldig?

Er bestaat geen geldigheidstermijn voor een uittreksel. De geldigheid wordt bepaald door de instantie of organisatie die het uittreksel nodig heeft.