Emigratie doorgeven

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit doorgeven bij de gemeente. Doe dit binnen 5 dagen voor vertrek.

Kosten

Een emigratie doorgeven in gratis.

Doorgeven

Online doorgeven

U kunt uw emigratie alleen online doorgeven als alle personen die op uw adres wonen emigreren. Hiervoor heeft u DigiD nodig.

Online doorgeven

Op het stadhuis

Als er personen op uw adres achterblijven, moet u uw emigratie persoonlijk op het stadhuis doen. Daarvoor maakt u een afspraak en neemt u uw legitimatiebewijs mee.

Afspraak maken

Vraag en antwoord

1. Hoe lang duurt het voordat mijn emigratie verwerkt is?

Uw emigratie wordt binnen een week verwerkt.

2. Kan ik een bewijs van uitschrijving krijgen?

Ja, maar alleen op de dag van vertrek. Een bewijs van uitschrijving kost € 12,90.

3. Ik ben al uitgeschreven, kan ik een bewijs van uitschrijving krijgen?

U kunt voor een bewijs dan alleen nog terecht bij het Registratie Niet Ingezetenen (RNI).

4. Ik verhuis naar Bonaire, Sint Eustatius, Saba, Aruba, Sint Maarten of Curaçao.

U krijgt kosteloos een bewijs van uitschrijving mee. Als u de emigratie online doorgeeft, sturen wij het bewijs op naar uw nieuwe adres.

5. Aan wie geeft de gemeente mijn emigratie door?

Alle overheidsinstanties krijgen automatisch bericht over uw adreswijziging. Wijzigingen voor bijvoorbeeld abonnementen en verzekeringen geeft u zelf door.

6. Mag een ander mijn emigratie doorgeven?

ls u 16 jaar of ouder bent, kunt u zelf uw emigratie doorgeven. Sommige anderen mogen dat ook voor u doen, namelijk:

  • Uw echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner, als die hetzelfde oude en nieuwe woonadres heeft. 
  • Uw ouders, als zij hetzelfde oude en nieuwe woonadres hebben. 
  • Uw meerderjarige kinderen, als zij hetzelfde oude en nieuwe woonadres hebben.
  • Uw verzorgers/voogd/curator.
  • Iemand die door u gemachtigd is. De gemachtigde moet meerderjarig zijn en de machtiging, een legitimatiebewijs en (een kopie van) uw legitimatiebewijs meenemen.