Register verkoop en inkoop gebruikte goederen

Als u handelt in tweedehands goederen, bent u verplicht om u bij de gemeente aan te melden als handelaar. Dit gaat via het Digitaal Opkopers Loket (DOL).

Aanmelden DOL

Via de link 'ikbenhandelaar' maakt u een account aan. De gemeente neemt, ter controle, per e-mail contact met u op. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor een aantal medewerkers van de gemeente en eventueel de politie.

Registratie aan- en verkopen

U bent als handelaar ook verplicht een registratie van uw aan- en verkopen te maken. De manier waarop u dat doet is vrij, maar u kunt gratis gebruikmaken van het Digitaal Opkopers Register (DOR). In dit register kunt u iedere aankoop registreren. Het DOR voldoet aan de wettelijke eisen.

1. Wat moet ik registreren in het in- en verkoopregister?

U bent wettelijk verplicht om de volgende zaken te registreren als u goederen in- of verkoopt:

  • Om welk goed het gaat.
  • Wanneer u het goed heeft gekocht.
  • Van wie u het goed heeft gekocht of ingenomen.
  • Voor welk bedrag u het goed heeft ingekocht of ingenomen.
  • Op welke datum en aan wie u het goed heeft (door)verkocht.

Als u een goed opkoopt, moet u het 3 dagen in bewaring houden voordat u het mag doorverkopen.