Uittreksel Basisregistratie Personen

Een uittreksel Basisregistratie Personen is een bewijs dat u staat ingeschreven bij de gemeente. Op een standaard uittreksel staat altijd uw:

  • voor- en achternaam
  • geboortedatum en geboorteplaats
  • adres en woonplaats

Als het nodig is, kunnen er ook andere gegevens op. Zoals uw burgerlijke staat, datum van vestiging in de gemeente of uw woongeschiedenis. 

Online aanvragen

U kunt online een uittreksel aanvragen met DigiD. U ontvangt het uittreksel per post. 

Online aanvragen

Voorwaarden

U kunt een uittreksel BRP alleen aanvragen in de gemeente waar u woont.

Kosten

Een uittreksel kost € 8,50 als u het online aanvraagt.
Bij een aanvraag in het stadhuis betaalt u € 13,40.

Aanvragen in stadhuis

U kunt een uittreksel aanvragen in het stadhuis na het maken van een afspraak. Naar de afspraak neemt u een geldig legitimatiebewijs mee. Het uittreksel krijgt u gelijk mee.

Afspraak maken

Vraag en antwoord

Doet u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur? Dan wordt het dezelfde dag nog verzonden.

  • Standaard (bevat uw naam, adres, geboortedatum en plaats)

  • Standaard + Burgerservicenummer (BSN)

  • Standaard + nationaliteit(en)

  • Standaard + burgerlijke staat

  • Standaard + historische adressen, aantal (mede)bewoners, BSN en burgerlijke staat

  • Internationaal uittreksel Nederlands/Frans/Duits/Engels

  • Internationaal uittreksel Nederlands/Spaans/Italiaans/Turks

  • Verklaring van in leven zijn

  • Bewijs van Nederlanderschap

  • Woningtoewijzing Intermaris

Staat uw gewenste uittreksel er niet tussen? Dan kunt u het uittreksel in het stadhuis (op afspraak) aanvragen.

Ja. De Basisregistratie personen (BRP) heette vroeger de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Daardoor heeft het uittreksel een andere naam gekregen.

U kunt een uittreksel BRP aanvragen voor:

  • uzelf

  • uw kinderen onder de 16 jaar die op hetzelfde adres wonen als u

Als u een uittreksel wilt aanvragen voor iemand boven de 16 jaar, heeft u een machtiging nodig. Curatoren kunnen een uittreksel aanvragen voor de mensen die bij hen onder curatele staan.

Ja, u kunt iemand machtigen als de gemachtigde 18 jaar of ouder is. De gemachtigde moet dan een aantal zaken meenemen naar de afspraak in het stadhuis:

  • een schriftelijke machtiging door u ondertekend

  • een kopie van uw legitimatiebewijs

  • zijn of haar eigen legitimatiebewijs

Er bestaat geen geldigheidstermijn voor een uittreksel. De geldigheid wordt bepaald door de instantie of organisatie die het uittreksel nodig heeft.

Slachtoffers die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de NS zijn getransporteerd naar concentratie- of vernietigingskampen, kunnen een tegemoetkoming aanvragen. Dit geldt ook voor nabestaanden van slachtoffers. De tegemoetkoming is aan te vragen van 5 augustus 2019 tot 5 augustus 2020. Informatie over deze tegemoetkoming vindt u op www.commissietegemoetkomingns.nl.

Om in aanmerking te komen voor deze tegemoetkoming, moet de relatie met het slachtoffer worden aangetoond. De akten of uittreksels die hiervoor nodig zijn, kunt u gratis aanvragen bij de gemeente. Dit kan alleen door een uittreksel aan te vragen in het stadhuis na het maken van een afspraak.