Verhuizing naar Nederland

Als u vanuit het buitenland naar Hoorn verhuist, moet u persoonlijk langskomen om uw nieuwe adres door te geven. Dit kan na het maken van een afspraak en moet binnen 5 dagen nadat u aankomt. Hier hoeft u niets voor te betalen. Het maakt niet uit of u al eerder in Nederland heeft gewoond. Als u zich samen met uw partner en/of kinderen wilt inschrijven, moeten zij ook aanwezig zijn bij de afspraak. 

Voor het eerst in Nederland

U neemt mee: 

  • Een geldig legitimatiebewijs (paspoort/identiteitskaart).
  • Een huurcontract, eigendomsbewijs of een verklaring van de hoofdbewoner van de woning. Bij een particulier huurcontract heeft u ook een kopie van het legitimatiebewijs van de verhuurder nodig.

Als u niet een Europese nationaliteit heeft, neemt u ook mee:

  • Een bewijs dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) uw verblijf heeft goedgekeurd.

Als u van Bonaire, Sint Eustatius, Saba, Aruba, Sint Maarten of Curaçao komt, neemt u ook mee:

  • Een bewijs van uitschrijving.

Bent u in het buitenland geboren? Neem dan uw geboorteakte mee. Bent u getrouwd in het buitenland? Neem dan de huwelijksakte, een echtscheidingsakte of een akte als bewijs mee dat het huwelijk door overlijden is ontbonden. Heeft u in het verleden uw naam of nationaliteit gewijzigd? Of bent u geadopteerd? Neem dan ook deze documenten mee.

Afspraak 1e keer inschrijven

U neemt mee:

  • Een geldig legitimatiebewijs (paspoort/identiteitskaart).
  • Een huurcontract, eigendomsbewijs of een verklaring van de hoofdbewoner van de woning. Bij een particulier huurcontract heeft u ook een kopie van het legitimatiebewijs van de verhuurder nodig.

Als u niet een Europese nationaliteit heeft, neemt u ook mee:

  • Een bewijs dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) uw verblijf heeft goedgekeurd.

Als u van Bonaire, Sint Eustatius, Saba, Aruba, Sint Maarten of Curaçao komt, neemt u ook mee:

  • Een bewijs van uitschrijving.

Bent u in het buitenland geboren? Neem dan uw geboorteakte mee. Bent u getrouwd in het buitenland? Neem dan de huwelijksakte, een echtscheidingsakte of een akte als bewijs mee dat het huwelijk door overlijden is ontbonden. Heeft u in het verleden uw naam of nationaliteit gewijzigd? Of bent u geadopteerd? Neem dan ook deze documenten mee.

Afspraak opnieuw inschrijven

Blijft u korter dan 4 maanden in Nederland? Dan moet u zich inschrijven bij het Register Niet Ingezetenen (RNI). Lees meer op de pagina Register Niet Ingezetenen.

Het kan zijn dat u uw buitenlandse documenten moet laten legaliseren. Dit kan bijvoorbeeld een huwelijksakte, geboorteakte of echtscheidingsakte zijn. Lees meer hierover op de website van Nederland Wereldwijd. Is uw document in een andere taal dan in het Nederlands, Frans, Duits of Engels? Dan moet u deze ook laten vertalen door een beëdigd vertaler. 

1. Hoe lang duurt het totdat ik ingeschreven ben?

Meestal staat u binnen twee weken ingeschreven.

2. Krijg ik een Burgerservicenummer (BSN)?

Ja, zodra u bent ingeschreven krijgt u een BSN. U krijgt daarvan bericht. Als u al eerder in Nederland woonde, heeft u al een Burgerservicenummer.

3. Krijg ik de documenten terug die ik inlever bij de aanvraag?

Ja, zodra uw verzoek afgehandeld is.

4. Ik wil vluchtelingen uit Oekraïne opvangen? Wat moet ik doen?

Kijk op www.hoorn.nl/oekraine voor meer informatie.