Paspoort
Voor het aanvragen van een paspoort maakt u een afspraak in het stadhuis. Een paspoort verlengen is niet mogelijk. U vraagt altijd een nieuw paspoort aan. Een paspoort is 10 jaar geldig voor volwassenen. Voor personen tot 18 jaar is dit 5 jaar.
Wanneer is het paspoort klaar?
Het paspoort is 5 werkdagen na uw aanvraag klaar. U kunt het dan vanaf 10.00 uur ophalen. Bij een spoedaanvraag is het paspoort na maximaal 2 werkdagen klaar.
Paspoort ophalen of laten bezorgen
U kunt uw paspoort zonder afspraak ophalen in het stadhuis of gratis laten bezorgen. U maakt deze keuze bij de aanvraag. Lees alles over het bezorgen op de pagina Bezorgen paspoort.
Om een paspoort aan te kunnen vragen gelden de volgende voorwaarden:
- U heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U staat ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Hoorn.
Voor personen onder de 18 jaar is altijd schriftelijke toestemming (pdf, 647 kB) van alle gezaghouders nodig.
Soort aanvraag |
Kosten |
Paspoort vanaf 18 jaar |
€ 77,50 |
Paspoort tot 18 jaar |
€ 58,50 |
Paspoort vanaf 18 jaar, met spoedaanvraag |
€ 130,46 |
Paspoort tot 18 jaar, met spoedaanvraag |
€ 111,46 |
Extra kosten bij aanvraag aan huis |
€ 30 |
U betaalt de kosten voor uw paspoort bij de aanvraag in het stadhuis.
Neem het volgende mee naar de afspraak in het stadhuis:
- Alle reisdocumenten (paspoort/identiteitskaart) die u heeft, ook als deze niet meer geldig zijn.
- Een goedgelijkende pasfoto in kleur. De pasfoto is maximaal zes maanden oud op het moment van de aanvraag. Meer informatie over de eisen van een pasfoto vindt u op de website van de Rijksoverheid.
- Een pinpas (of contant geld)
- Personen tot 18 jaar: schriftelijke toestemming van de gezaghouders en een geldig legitimatiebewijs (of kopie daarvan) van de gezaghouders. Gebruik hier het formulier toestemming reisdocument (pdf, 647 kB) voor.
De persoon voor wie het paspoort wordt aangevraagd, moet zelf aanwezig zijn. Ook bij het ophalen of laten bezorgen moet de persoon voor wie het paspoort wordt aangevraagd aanwezig zijn.
Ja. Als u niet de ouder bent van het kind waar u mee reist, of als u een andere achternaam heeft dan uw kind, of alleen met uw kind op reis gaat, gelden aparte regels. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Nee. Als uw oude paspoort al verlopen is, moet u het inleveren bij de aanvraag. Is het paspoort nog niet verlopen, dan moet u het inleveren bij het ophalen van uw nieuwe paspoort. Bij het ophalen van uw nieuwe paspoort kunt u aangeven dat u uw oude paspoort graag terug wilt. Het oude paspoort wordt dan ongeldig gemaakt.
Ja, in het tijdelijke stadhuis in het gebouw van de Rabobank is een automaat aanwezig waarmee u zelf pasfoto's kunt laten maken. Deze automaat is alleen te gebruiken voor mensen van 12 jaar of ouder. Het maken van een foto kost € 7. Dit kunt u alleen contactloos met pin betalen.
Ja, maar alleen als u schriftelijke toestemming heeft van alle gezaghouders.
De letter ‘O’ komt in de Nederlandse documentnummers niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer ‘0’ (nul).
Als het u door een medische reden niet lukt om naar het stadhuis te komen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. U zorgt zelf voor een goede pasfoto. Houd ook rekening met extra kosten. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.
Dit doet u na het maken van een afspraak. U kunt op het stadhuis aangeven dat het om een spoedaanvraag gaat. U betaalt hier extra kosten voor.
In dat geval moet de curator het formulier toestemming reisdocument invullen invullen. U levert dit formulier in bij de aanvraag in het stadhuis. U moet ook een kopie van het legitimatiebewijs van de curator meenemen.
Met een tijdelijke beperking komt u in aanmerking voor een paspoort zonder vingerafdrukken dat 1 jaar geldig is.
Met een blijvende beperking kunt u een paspoort zonder vingerafdrukken krijgen met de normale geldigheidsduur.
Ja, u kunt naast een paspoort ook een identiteitskaart aanvragen.
Bent u uw paspoort kwijt? Meld dit zo snel mogelijk bij de gemeente. Ook als uw paspoort gestolen is, moet u dit melden bij de gemeente. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
Als u 3 keer in 5 jaar een reisdocument als vermist opgeeft, wordt er onderzoek gedaan naar de redenen van vermissing. U kunt dan worden opgenomen in het Register Paspoortsignaleringen (RPS). Dat betekent dat u mogelijk geen reisdocument meer mag aanvragen.
Bedankt voor het doorgeven! We gaan er mee aan de slag.
Heeft u persoonlijke vragen of wilt u graag reageren op de inhoud?
Dan kunt u contact opnemen.