Waarom betaald parkeren in vergunninggebied?
De gemeente betaalt de kosten voor parkeercontrole en handhaving. Tot nu toe gingen de opbrengsten van parkeerboetes in het vergunninggebied naar het Rijk. Door betaald parkeren in te voeren, ontvangt de gemeente zelf de inkomsten uit parkeren en naheffingen. Deze inkomsten kunnen worden gebruikt voor handhaving en voor de gemeentebegroting.
Voor bewoners en vergunninghouders verandert er weinig. Zij behouden hun huidige parkeerrechten en kunnen gebruik blijven maken van de bestaande bezoekersregeling. De dagkaarten zijn bewust duur, zodat de parkeerplaatsen vooral beschikbaar blijven voor vergunninghouders.
Zie meer informatie bij Parkeervergunning bewoners