Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Er is een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders, passagiers en kinderen.

Online aanvragen/verlengen

Voor een online aanvraag of verlenging heeft u DigiD nodig. De persoon met de loopbeperking vraagt de parkeerkaart aan. 

Online aanvragen of verlengen

Opgelet: Na de aanvraag stuurt u een recente pasfoto met uw naam naar de gemeente. Stuur de pasfoto naar:

Gemeente Hoorn
Team JA!
Postbus 603
Antwoordnummer 98
1620 VB Hoorn

Voorwaarden aanvragen gehandicaptenparkeerkaart:

  • De bestuurder, de passagier, of het kind, kan in ieder geval een half jaar lang niet meer dan 100 meter lopen met een hulpmiddel. 
  • De aanvrager van een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders heeft een geldig rijbewijs.
  • Bij de aanvraag van een gehandicaptenkaart voor kinderen of passagiers, is er bij het vervoer van deur tot deur altijd hulp nodig van de bestuurder. 

Na de aanvraag vindt er een keuring plaats van een onafhankelijke arts. Dit regelt de gemeente. 

Waar mag ik parkeren met een gehandicaptenkaart?

Kijk voor meer informatie op de pagina Parkeren voor gehandicapten

Parkeervergunning gehandicapten

Iedereen met een gehandicaptenparkeerkaart kan een digitale parkeervergunning voor gehandicapten aanvragen. Met deze vergunning kunt u gratis parkeren op de betaald parkeerplekken in de gemeente Hoorn. Inwoners van de gemeente Hoorn mogen daarnaast ook parkeren op de plaatsen voor vergunningshouders.

Op een Europese gehandicaptenparkeerkaart staat geen kenteken. De kaart is gebonden aan een persoon. Een kentekenwijziging doorgeven is dus niet nodig. 

Gehandicaptenparkeerkaart gedigitaliseerd en wijzigen

Heeft u de gehandicaptenparkeerkaart gedigitaliseerd? Dan mag u met deze digitale parkeervergunning in Hoorn parkeren op de betaalde parkeerplekken. Heeft u een ander kenteken? Dan moet u dit wijzigen. Kijk voor meer informatie op de pagina Parkeren voor gehandicapten.

Bij de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart betaalt u € 72,40. Bij verlies of diefstal kunt u voor € 13,60 een nieuwe kaart krijgen.

U kunt een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen na het maken van een afspraak. Naar de afspraak in het stadhuis neemt u een pasfoto en een geldig legitimatiebewijs mee.

Afspraak maken

1. Wanneer kan ik de gehandicaptenparkeerkaart ophalen?

Als de kaart klaar is, ontvangt u een bericht van de gemeente. U moet de parkeerkaart persoonlijk onderteken en ophalen in het stadhuis. U hoeft geen afspraak te maken. Als u zelf niet in staat bent om te tekenen, moet u dit laten doen door de persoon die daarvoor gemachtigd is. Na uw aanvraag moet u ongeveer 4 tot 6 weken wachten op uw gehandicaptenparkeerkaart.  

2. Kan ik de gehandicaptenparkeerkaart laten bezorgen?

Ja, dat kan. Dit kunt u aangeven tijdens de aanvraag van de kaart. Als de kaart klaar is, ontvangt u een e-mail en kunt u een bezorgmoment kiezen. Heeft u geen e-mailadres? Dan wordt u gebeld om een bezorgtijd af te spreken. U moet de kaart persoonlijk in ontvangst nemen.

3. Mijn gehandicaptenparkeerkaart is kwijt/gestolen. Wat moet ik doen?

Maak een afspraak op het stadhuis om een nieuwe kaart aan te vragen. Dit kan bij een verloren kaart niet via de website. Neem en pasfoto en een geldig legitimatiebewijs mee naar de afspraak. Een nieuwe kaart na verlies of diefstal kost € 13,60.

4. Wat moet ik met de gehandicaptenparkeerkaart doen als iemand is overleden?

Dan moet de kaart ingeleverd worden bij de balie in het stadhuis. Opsturen kan ook naar de gemeente, ten name van Team JA!

5. Kan ik mijn gehandicaptenparkeerkaart omzetten in een passagierskaart?

Dit is niet mogelijk. In dit geval moet u een nieuwe aanvraag doen. 

6. Hoe lang moet ik op mijn kaart wachten na een aanvraag?

Dit duurt meestal 2 tot 3 weken, met maximum van 6 weken. Soms kan het langer duren. Dit als er bijvoorbeeld medische informatie opgevraagd moet worden bij een arts.