Gehandicaptenparkeerkaart

Er is een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders, passagiers en kinderen.

Online aanvragen/verlengen

Voor een online aanvraag of verlenging heeft u DigiD nodig. Na de aanvraag stuurt u een recente pasfoto met uw naam naar de gemeente. 

Online aanvragen

Voorwaarden aanvragen gehandicaptenparkeerkaart:

  • De bestuurder, de passagier, of het kind, kan in ieder geval een half jaar lang niet meer dan 100 meter lopen met een hulpmiddel.
  • De aanvrager van een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders heeft een geldig rijbewijs.
  • Bij de aanvraag van een gehandicaptenkaart voor kinderen of passagiers, is er bij het vervoer van deur tot deur altijd hulp nodig van de bestuurder. 

Kosten

Bij de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart betaalt u € 64. Als blijkt dat u niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart, krijgt u € 12 administratiekosten teruggestort op uw bankrekening.
Bij verlies of diefstal kunt u voor € 12 een nieuwe kaart krijgen.

Aanvragen in stadhuis

U kunt een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen na het maken van een afspraak. Naar de afspraak in het stadhuis neemt u een pasfoto en een geldig legitimatiebewijs mee.

Afspraak maken

Vraag en antwoord

1. Waar mag ik parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart?

Met de gehandicapenparkeerkaart mag u op elke parkeerplaats in de de gemeente Hoorn kosteloos parkeren. Ook waar vergunningparkeren geldt mag u parkeren met een gehandicapenparkeerkaart.

2. Hoe kan ik mijn gehandicaptenparkeerkaart afhalen?

Zodra de kaart klaar is ontvangt u van ons een bericht. U kunt de parkeerkaart persoonlijk afhalen op het stadhuis. Daarvoor hoeft u geen afspraak te maken. U kunt uw gehandicaptenparkeerkaart ook gratis thuis laten bezorgen. Dit geeft u aan bij de aanvraag van de kaart. Wanneer de kaart klaar is ontvangt u een e-mail waarin u een bezorgmoment kiest. Heeft u geen e-mailadres? Dan wordt u gebeld om een bezorgtijd af te spreken. U moet de kaart persoonlijk in ontvangst nemen.