Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Er is een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders, passagiers en kinderen.

Online aanvragen/verlengen

Voor een online aanvraag of verlenging heeft u DigiD nodig. De persoon met de loopbeperking vraagt de parkeerkaart aan. Na de aanvraag stuurt u een recente pasfoto met uw naam naar de gemeente. 

Online aanvragen

Voorwaarden aanvragen gehandicaptenparkeerkaart:

  • De bestuurder, de passagier, of het kind, kan in ieder geval een half jaar lang niet meer dan 100 meter lopen met een hulpmiddel. 
  • De aanvrager van een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders heeft een geldig rijbewijs.
  • Bij de aanvraag van een gehandicaptenkaart voor kinderen of passagiers, is er bij het vervoer van deur tot deur altijd hulp nodig van de bestuurder. 

Na de aanvraag vindt er een keuring plaats van een onafhankelijke arts. Dit regelt de gemeente. 

Waar mag ik parkeren met een gehandicaptenkaart?

Kijk voor meer informatie op de pagina Parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart.

Bij de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart betaalt u € 67,57. Als blijkt dat u niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart, krijgt u € 12,68 administratiekosten teruggestort op uw bankrekening.
Bij verlies of diefstal kunt u voor € 12,68 een nieuwe kaart krijgen.

U kunt een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen na het maken van een afspraak. Naar de afspraak in het stadhuis neemt u een pasfoto en een geldig legitimatiebewijs mee.

Afspraak maken

1. Waar mag ik parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart?

Met de gehandicaptenparkeerkaart mag u op elke parkeerplaats in de de gemeente Hoorn kosteloos parkeren. Ook waar vergunningparkeren geldt mag u parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart.

2. Wanneer kan ik de gehandicaptenparkeerkaart ophalen?

Als de kaart klaar is, ontvangt u een bericht van de gemeente. U moet de parkeerkaart persoonlijk onderteken en ophalen in het stadhuis. U hoeft geen afspraak te maken. Als u zelf niet in staat bent om te tekenen, moet u dit laten doen door de persoon die daarvoor gemachtigd is. Na uw aanvraag moet u ongeveer 4 tot 6 weken wachten op uw gehandicaptenparkeerkaart.  

3. Kan ik de gehandicaptenparkeerkaart laten bezorgen?

Ja, dat kan. Dit kunt u aangeven tijdens de aanvraag van de kaart. Als de kaart klaar is, ontvangt u een e-mail en kunt u een bezorgmoment kiezen. Heeft u geen e-mailadres? Dan wordt u gebeld om een bezorgtijd af te spreken. U moet de kaart persoonlijk in ontvangst nemen.

4. Ik ben mijn gehandicaptenparkeerkaart verloren, wat moet ik doen?

Maak een afspraak op het stadhuis om een nieuwe kaart aan te vragen. Dit kan bij een verloren kaart niet via de website. Neem en pasfoto en een geldig legitimatiebewijs mee naar de afspraak. Een nieuwe kaart na verlies of diefstal kost € 12,68.

Dit is een verplicht veld.

Uw formulier wordt verzonden, even geduld a.u.b.