Paspoort of identiteitskaart kwijt?

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt, of is uw paspoort of identiteitskaart gestolen? Meld dit zo snel mogelijk bij de gemeente. Daarna kunt u een afspraak maken om een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie als uw reisdocument is gestolen.

Melding maken

Nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen

Ga voor het aanvragen van een nieuw reisdocument naar de pagina Paspoort of de pagina Identiteitskaart.

Noodpaspoort

Als uw reisdocument is verlopen, vermist of gestolen, kunt u onder bepaalde voorwaarden een noodpaspoort aanvragen via de Koninklijke Marechaussee. Meer informatie over de aanvraag van een noodpaspoort, vindt u op de website van de rijksoverheid.

Vermoeden van fraude?

Als u vermoedt dat iemand de gegevens van uw paspoort gebruikt zonder uw toestemming, kunt u dit melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en identiteitsfouten.

1. Ik heb mijn oude paspoort/identiteitskaart teruggevonden. Wat nu?

Heeft u een nieuw paspoort of identiteitskaart aangevraagd en vindt u daarna uw oude reisdocument terug? Dan moet u uw oude paspoort of identiteitskaart inleveren in het stadhuis. Zodra u een nieuw reisdocument aanvraagt of uw reisdocument als vermist opgeeft, wordt uw oude reisdocument officieel ongeldig. 

2. Ik ben mijn paspoort of identiteitskaart kwijt geraakt in het buitenland. Wat moet ik doen?

Meld dit zo snel mogelijk bij de plaatselijke politie. Meer informatie vindt u op de website van De Rijksoverheid.

3. Betaal ik extra bij verlies of diefstal?

Nee. U betaalt het normale bedrag voor een paspoort. Als u uw oude paspoort kwijt bent, dan ligt het nieuwe paspoort na 10 werkdagen voor u klaar.

4. Ik ben weer mijn paspoort kwijt. Wat nu?

Als u meerdere keren uw paspoort kwijtraakt, wordt er een onderzoek gestart. Als blijkt dat u onzorgvuldig met uw documenten bent omgegaan of als er sprake is van fraude, krijgt u geen nieuw document.