Emigratie doorgeven

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit doorgeven bij de gemeente. Doe dit binnen 5 dagen voor vertrek. U hoeft hier niet voor te betalen.

Doorgeven

Online doorgeven

U kunt uw emigratie alleen online doorgeven als alle personen die op uw adres wonen emigreren. Hiervoor heeft u DigiD nodig.

Online doorgeven

In het stadhuis

Als er personen op uw adres achterblijven, moet u uw emigratie persoonlijk in het stadhuis doen. Daarvoor maakt u een afspraak en neemt u uw legitimatiebewijs mee.

Afspraak maken

Vraag en antwoord

1. Hoe lang duurt het voordat mijn emigratie verwerkt is?

Uw emigratie wordt binnen een week verwerkt.

2. Kan ik een bewijs van uitschrijving krijgen?

Ja, maar alleen op de dag van vertrek. Een bewijs van uitschrijving kost € 12,90. Als u naar Bonaire, Sint Eustatius, Saba, Aruba, Sint Maarten of Curaçao verhuist, krijgt u gratis een bewijs van uitschrijving mee. Als u de emigratie online doorgeeft, wordt het bewijs opgestuurd naar uw nieuwe adres. 

3. Ik ben al uitgeschreven, kan ik een bewijs van uitschrijving krijgen?

U kunt voor een bewijs dan alleen nog terecht bij de Registratie Niet Ingezetenen (RNI). 

4. Aan wie geeft de gemeente mijn emigratie door?

Alle overheidsinstanties krijgen automatisch bericht over uw adreswijziging. Wijzigingen voor bijvoorbeeld abonnementen en verzekeringen moet u zelf doorgeven.

5. Mag een ander mijn emigratie doorgeven?

Ja. Dat mag in de volgende gevallen:

  • Uw echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner, als die hetzelfde oude en nieuwe woonadres heeft. 
  • Uw ouders, als zij hetzelfde oude en nieuwe woonadres hebben. 
  • Uw meerderjarige kinderen, als zij hetzelfde oude en nieuwe woonadres hebben.
  • Uw verzorgers/voogd/curator.
  • Iemand die door u gemachtigd is. De gemachtigde moet meerderjarig zijn en de machtiging, een legitimatiebewijs en (een kopie van) uw legitimatiebewijs meenemen.