Briefadres

Heeft u geen woonadres? Dan kunt u een tijdelijk briefadres aanvragen. Op dit adres wordt dan uw post bezorgd. U kunt een briefadres (of postadres) kiezen in heel Nederland. U vraagt een briefadres aan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt. In Hoorn vraagt u dit aan via de website. 

Voorwaarden

U kunt alleen een briefadres aanvragen in deze situaties:

  • U heeft geen vast woonadres, omdat u geen vaste werkplek heeft. Dit is bijvoorbeeld van toepassing voor schippers of kermisexploitanten.
  • U verblijft in een verpleeghuis, blijf-van-mijn-lijfhuis of detentie inrichting.
  • U gaat tij­de­lijk naar het bui­ten­land en wilt een adres in Ne­der­land hou­den. Dit kan al­leen als u kor­ter dan 8 maan­den weg­gaat.
  • U een korte tijd tussen 2 woonadressen moet overbruggen. Dit omdat u bijvoorbeeld gaat verhuizen. 
  • U dak-of thuisloos bent.  

Briefadres aanvragen en wat heb ik nodig?

Voor de aanvraag heeft u het volgende nodig:

  • Een ondertekende schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van het briefadres.
  • Een kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner. 
  • Aanvullende bewijsstukken (bijvoorbeeld bewijs reacties op woningaanbod, bewijs hulpverleningsinstanties, of van tijdelijk verblijf in het buitenland).

U geeft zelf uw briefadres door aan andere instanties.

Briefadres aanvragen  

Voor de hoofdbewoner heeft een briefadres geen gevolgen voor een eventuele bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, of huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.

1. Aan welke voorwaarden moet het briefadres voldoen?

  • Het moet een fysiek adres zijn. Een postbusadres is dus niet mogelijk.
  • Er moet iemand op het adres wonen en daar ingeschreven staan. Het mag dus geen leegstaande woning of bedrijfspand zijn.
  • Er mogen maximaal 2 personen een briefadres hebben op het hetzelfde adres, behalve als het om een gezin gaat. Een gezin telt dan als 1 persoon.

2. Ik sta ingeschreven op een briefadres, maar heb nu een eigen woning, of woon bij iemand in. Wat moet ik doen?

U moet zich inschrijven op het adres waar u verblijft. In dit geval moet u de verhuizing naar het nieuwe adres bij de gemeente doorgeven. Het briefadres vervalt dan automatisch. U bent verplicht dit binnen 5 werkdagen te doen.

3. Ik ben dak-of thuisloos. Waar vraag ik een briefadres aan?

U kunt contact opnemen met DNO Doen.

4. Hoe lang mag ik gebruikmaken van een briefadres?

Dit hangt van de situatie af. De gemeente controleert regelmatig of het briefadres nog van toepassing is.

5. Hoe lang moet ik wachten na mijn aanvraag?

Wij proberen binnen twee tot vier weken een antwoord te geven. Dit omdat er eerst onderzocht wordt of het briefadres toegekend kan worden. Soms hebben we ook nog meer informatie van u nodig. Het toekennen van het briefadres kan daardoor wat langer duren. 

6. Niemand kan mij helpen met een briefadres. Wat nu?

Neem contact op met de gemeente.

Dit is een verplicht veld.

Uw formulier wordt verzonden, even geduld a.u.b.