Vervoersvoorziening

Een vervoersvoorziening kan u helpen langer zelfstandig te blijven wonen. U kunt een vervoersvoorziening aanvragen als u zich door ziekte, beperking of ouderdom niet meer goed kunt verplaatsen in uw leefomgeving. U bent bijvoorbeeld niet meer in staat om te fietsen of het openbaar vervoer te gebruiken.

Voorbeelden vervoersvoorziening

  • een rolstoel
  • een pas voor de Regiotaxi West-Friesland

Voorwaarden

  • U woont in de gemeente Hoorn.
  • U kunt door ziekte, beperking of ouderdom niet meer fietsen of het openbaar vervoer gebruiken.
  • U kunt geen hulp krijgen van huisgenoten, familie, vrienden buren of vrijwilligers.
  • De gemeente kijkt ook naar andere oplossingen. Bijvoorbeeld of een uitleenartikel van de Omringwinkel iets voor u is. Daarmee kunt u een hulpmiddel op afroep reserveren.

Kosten

Voor een vervoersvoorziening, zoals bijvoorbeeld een scootmobiel, betaalt u een eigen bijdrage. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van uw inkomen. U kunt uw maximale eigen bijdrage berekenen op de website van het CAK.

Regiotaxi

Voor de regiotaxi betaalt u per rit een reizigersbijdrage aan de taxichauffeur. U kunt ook per incasso betalen. De hoogte van de bijdrage is afhankelijk van het aantal zones dat u reist. Meer informatie vindt u op de website van Regiotaxi West-Friesland.

Andere voorzieningen

U betaalt een eigen bijdrage als u 18 jaar of ouder bent. De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van uw inkomen en vermogen. De eigen bijdrage betaalt u aan het CAK (Centraal Administratie Kantoor). Meer informatie vindt u op de website van het CAK.

Aanvragen

U kunt met uw hulpvraag terecht bij 1.Hoorn. U kunt bellen, mailen of langskomen. Kijk voor alle mogelijkheden op de contactpagina van 1.Hoorn.

1.Hoorn denkt met u mee over uw vragen en zorgen. Samen met u kijken wij welke oplossing het meest geschikt is.

Vraag en antwoord

1. Wie levert mijn vervoersvoorziening?

Een vervoersvoorziening krijgt u in natura. Dat betekent dat de gemeente regelt dat u de voorziening krijgt.

2. Mijn scootmobiel is kapot. Wat moet ik doen?

Als uw scootmobiel geleverd is door het Hulpmiddelen Centrum (HMC), kunt u contact opnemen met het HMC via telefoonnummer 0511 460 660. Als uw scootmobiel is geleverd door Welzorg, dan kunt u contact opnemen via telefoonnummer 0900 0400 097 of via het contactformulier. Weet u niet meer zeker wie de leverancier van uw scootmobiel is? Kijk dan op uw scootmobiel. Daar staat aangegeven wie de leverancier is.

3. Hoe ontvang ik een pas voor de Regiotaxi West-Friesland?

U krijgt de pas thuisgestuurd.

4. Ik ben verhuisd of ga verhuizen en maak gebruik van de regiotaxipas. Wat nu?

Een verhuizing moet u melden bij de gemeente. De gemeente geeft uw nieuwe adres door aan het taxibedrijf. Houd er rekening mee dat dit ongeveer een week kan duren. Als u naar een andere gemeente verhuist, moet u daar een regiotaxipas aanvragen. Uw pas van Hoorn vervalt dan.

5. Kan ik ook buiten Westfriesland reizen?

Reizen buiten Westfriesland is mogelijk met Valys. Meer informatie vindt u op de website van Valys.

6. Wat is de Wmo?

Gemeenten moeten ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Dat staat in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het doel van de Wmo is dat iedereen zo lang mogelijk meedoet aan de maatschappij.