Identiteitskaart aanvragen/verlengen

Voor de aanvraag van een identiteitskaart maakt u een afspraak op het stadhuis. Een identiteitskaart verlengen is niet mogelijk. U vraagt altijd een nieuwe aan. Een identiteitskaart is 10 jaar geldig voor volwassenen en 5 jaar voor kinderen tot 18 jaar.

Wanneer is de identiteitskaart klaar?

5 dagen na uw aanvraag is uw identiteitskaart klaar. U kunt deze zonder een afspraak te maken ophalen in het stadhuis of gratis laten bezorgen. Bekijk alle informatie hierover op de pagina Bezorgen. Bij een spoedaanvraag is uw identiteitskaart binnen 1 tot 2 werkdagen klaar.

Identiteitskaart kwijt of gestolen?

U hoeft geen aangifte te doen bij de politie als uw identiteitskaart is gestolen. Meld dit wel zo snel mogelijk bij de gemeente. Daarna kunt u een afspraak maken om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.

Voorwaarden

Om een Nederlandse identiteitskaart aan te kunnen vragen gelden deze voorwaarden:

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U staat ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Hoorn.

Voor kinderen onder de 12 jaar is schriftelijke toestemming van alle gezaghouders nodig.

Kosten

Kosten identiteitskaart 2018
Volwassenen vanaf 18 jaar € 51
Volwassenen vanaf 18 jaar met spoedaanvraag € 98,55
Kinderen tot 18 jaar € 29
Kinderen tot 18 jaar met spoedaanvraag € 53,50
Extra kosten voor een aanvraag aan huis € 24,50

U betaalt de kosten voor uw identiteitskaart bij de aanvraag in het stadhuis. Dit kan contant of via pin. Het bezorgen van een identiteitskaart is gratis.

Aanvragen

Meenemen

Voor de afspraak van het aanvragen van een identiteitskaart neemt u de volgende zaken mee:

• Alle reisdocumenten (paspoort/identiteitskaart) die u bezit, ook als ze niet meer geldig zijn.
• Een recente en goedgelijkende pasfoto in kleur.
Kijk voor alle eisen aan de pasfoto op de website van de Rijksoverheid.
• De persoon voor wie het document wordt aangevraagd, moet altijd persoonlijk aanwezig zijn.

Kinderen tot 12 jaar

Kinderen tot 12 jaar hebben daarnaast nodig:

  • Schriftelijke toestemming van de gezaghouders. Is er slechts één gezaghouder, dan moet alleen hij of zij toestemming verlenen. Hiervoor kunt u het formulier toestemming reisdocument gebruiken.  
  • Een geldig legitimatiebewijs (of kopie daarvan) van de gezaghouders.

Afspraak maken

Vraag en antwoord

1. Hoe werkt het ophalen van een identiteitskaart?

Na de aanvraag moet u de identiteitskaart binnen 3 maanden persoonlijk afhalen op het stadhuis. Daarvoor hoeft u geen afspraak te maken. U heeft alleen uw afhaalbewijs nodig. Ook kinderen moeten persoonlijk aanwezig zijn bij het afhalen. U kunt uw identiteitskaart ook laten bezorgen.

2. Ik ga op reis met een kind. Heeft hij/zij een identiteitskaart nodig?

Als u met een kind naar het buitenland reist, heeft het kind een eigen identiteitskaart of paspoort nodig.
Soms is het verstandig de website van de Rijksoverheid te bekijken. Bijvoorbeeld als u een andere achternaam heeft dan uw kind en alleen met uw kind op reis gaat. Of als u niet de ouder bent van het kind waarmee u op reis gaat.

3. Ik kan door lichamelijke problemen geen vingerafdrukken laten afnemen. Wat nu?

Een medewerker van de gemeente Hoorn kan naar u toe komen. Dat kan alleen als u een beperking heeft. U zorgt zelf voor een goede pasfoto. Houd wel rekening met extra kosten. Neem voor meer informatie contact met ons op

4. Bevat mijn documentnummer het cijfer ‘0’ (nul) of de letter ’O’?

De letter ‘O’ komt in de Nederlandse documentnummers niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer ‘0’ (nul).

5. Kan ik mijn oude identiteitskaart houden?

Als uw oude identiteitskaart al verlopen is, dan moet u het inleveren bij de aanvraag. Is de identiteitskaart nog niet verlopen, dan moet u het inleveren bij het ophalen van uw nieuwe identiteitskaart. 

Bij het ophalen van uw nieuwe identiteitskaart kunt u aangeven dat u uw oude identiteitskaart graag terug wilt. Als dat mogelijk is, dan wordt de oude identiteitskaart ongeldig gemaakt. De medewerker aan het loket maakt er dan gaten in.