Identiteitskaart aanvragen/verlengen

Voor de aanvraag van een identiteitskaart maakt u een afspraak op het stadhuis. Een identiteitskaart verlengen  is niet mogelijk. U vraagt altijd een nieuwe aan. Een identiteitskaart is 10 jaar geldig voor volwassenen en 5 jaar voor kinderen tot 18 jaar.

Wanneer is de identiteitskaart klaar?

Uw identiteitskaart is 5 werkdagen  na uw aanvraag klaar. U kunt uw identiteitskaart zonder een afspraak te maken ophalen in het stadhuis of gratis laten bezorgen. Bij een spoedaanvraag is uw identiteitskaart na 1 tot 2 werkdagen klaar.

Identiteitskaart kwijt of gestolen?

U hoeft geen aangifte te doen bij de politie als uw identiteitskaart is gestolen. Meld dit wel zo snel mogelijk bij de gemeente. Daarna kunt u een afspraak maken om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen. 

Voorwaarden

Om een identiteitskaart aan te kunnen vragen gelden de volgende voorwaarden:

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U staat ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Hoorn.

Voor kinderen onder de 12 jaar is schriftelijke toestemming van alle gezaghouders nodig.

Kosten

Kosten identiteitskaart 2018
Volwassenen vanaf 18 jaar € 51
Volwassenen vanaf 18 jaar met spoedaanvraag € 98,55
Personen tot 18 jaar € 29
Personen tot 18 jaar met spoedaanvraag € 53,50
Extra kosten voor een aanvraag aan huis € 24,50

U betaalt de kosten voor uw identiteitskaart bij de aanvraag in het stadhuis. Dit kan contant of via pin.

Aanvragen

Neem het volgende mee naar de afspraak in het stadhuis:

  • Alle reisdocumenten (paspoort/identiteitskaart) die u bezit, ook als ze niet meer geldig zijn.
  • Een recente pasfoto in kleur. De eisen waar de pasfoto aan moet voldoen vindt u op de website van de Rijksoverheid.
  • Contant geld of een pinpas.
  • Kinderen tot 12 jaar: schriftelijke toestemming van de gezaghouders en een geldig legitimatiebewijs (of kopie daarvan). Gebruik hier het formulier toestemming reisdocument voor.

De persoon voor wie de identiteitskaart wordt aangevraagd, moet zelf aanwezig zijn.

Afspraak maken

Vraag en antwoord

1. Hoe werkt het ophalen van een identiteitskaart?

Na de aanvraag moet u de identiteitskaart binnen 3 maanden persoonlijk afhalen op het stadhuis. Daarvoor hoeft u geen afspraak te maken. U heeft alleen uw afhaalbewijs nodig. Ook kinderen moeten persoonlijk aanwezig zijn bij het afhalen. U kunt uw identiteitskaart ook laten bezorgen.

2. Ik ga op reis met een kind. Heeft hij/zij een identiteitskaart nodig?

Als u met een kind naar het buitenland reist, heeft het kind een eigen identiteitskaart of paspoort nodig. Soms is het verstandig de website van de Rijksoverheid te bekijken. Bijvoorbeeld als u een andere achternaam heeft dan uw kind en alleen met uw kind op reis gaat. Of als u niet de ouder bent van het kind waarmee u op reis gaat.

3. Bevat mijn documentnummer het cijfer ‘0’ (nul) of de letter ’O’?

De letter ‘O’ komt in de Nederlandse documentnummers niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer ‘0’ (nul).

4. Wat moet ik doen als ik niet in staat ben om langs te komen?

Als het u door een medische reden niet lukt om naar het stadhuis te komen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. U zorgt zelf voor een goede pasfoto. Houd ook rekening met extra kosten. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.

5.Kan ik mijn oude identiteitskaart houden?

Als uw oude identiteitskaart al verlopen is, dan moet u het inleveren bij de aanvraag. Is de identiteitskaart nog niet verlopen, dan moet u het inleveren bij het ophalen van uw nieuwe identiteitskaart.

Bij het ophalen van uw nieuwe identiteitskaart kunt u aangeven dat u uw oude identiteitskaart graag terug wilt. De oude identiteitskaart wordt dan ongeldig gemaakt. Dit geldt eventueel ook voor een oud paspoort.