Basis op orde: geen losse vuilniszakken meer

Voordat we aan de slag gaan met maatregelen die het afval moeten verminderen, gaan we eerst de basis op orde brengen. De zakken voor restafval en plastic, blik en drinkpakken verdwijnen uit het straatbeeld. Hier komen ondergrondse containers voor in de plaats. Ook krijgen inwoners in de binnenstad en hoogbouw voorzieningen voor het scheiden van groente, fruit en etensresten.

Huidige situatie binnenstad en hoogbouw

In de binnenstad en bij hoogbouw wordt een andere manier van afval verzamelen gebruikt dan op andere plekken. Groente en fruit kan niet gescheiden worden en gaat bij het restafval in vuilniszakken langs de weg. En plastic wordt één keer in de vier weken opgehaald, waardoor mensen dit zelf in huis moeten bewaren. Daar is dan vaak niet voldoende ruimte voor. De basis is hier dus nog niet op orde en dat gaan we veranderen.

Ondergrondse containers en GFT-cocons

De wekelijkse zakinzameling voor restafval wordt vervangen door ondergrondse containers. Bewoners krijgen een pas waarmee ze toegang tot de container krijgen. De vierwekelijkse zakinzameling voor plastic, blik en drinkpakken (PBD) stopt. Inwoners gooien dit samen met het restafval in de ondergrondse container. HVC haalt het PBD uit het restafval, voordat het wordt verbrand. Bij alle bestaande en nieuwe verzamelcontainers voor restafval wordt een bovengrondse container (cocon) geplaatst, zodat inwoners met een pasje hun groente, fruit en etensresten gescheiden kunnen weggooien. 

Planning

Stap 1. Bepalen waar mogelijke locaties voor de nieuwe ondergrondse containers geplaatst kunnen worden. Hierbij houden we rekening met de loopafstand voor bewoners, bereikbaarheid voor het specifieke inzamelvoertuig, kabels en leidingen in de ondergrond, erfgoed, bomen, verkeer en parkeren. Vervolgens volgt het bodemonderzoeken en worden er proefsleuven gegraven om te toetsen of het mogelijk is om op deze plekken daadwerkelijk een ondergrondse container te plaatsen.

Stap 2. Het college neemt daarna een voorlopig besluit over de voorgestelde, geschikte locaties. Vervolgens worden er infoborden op de locaties geplaatst. Zo informeren we omwonenden dat op deze plek een ondergronds container geplaatst gaat worden. Heeft u als omwonenden zwaarwegende bezwaren dan kunt u ons dit laten weten. 

Stap 3. Voorlopig locatiebesluit door de gemeenteraad. Dit besluit wordt gevolgd door een zes weken zienswijze termijn.

Stap 4. Wanneer er geen zienswijzes zijn of als deze geen wijzigingen tot gevolg hebben, neemt het college een definitief locatiebesluit.  

Stap 5. De start van het plaatsen van containers. Dit gaat straat voor straat. Voor de ingebruikname zal HVC bewoners nogmaals informeren en de toegangspas verstrekken. Pas na de ingebruikname van ondergrondse containers voor restafval en verzamelcontainers voor groente, fruit en etensresten zullen de bestaande zakken verdwijnen. 

Stap 6. Zodra alle containers in gebruik zijn stopt ook de inzamelingen voor restafval en plastic, blik en drinkpakken. De GFT inzameling wordt dan gestart.