Hitteprotocol: blijf koel

26 juni 2026

De komende dagen wordt het erg heet in Nederland, met temperaturen ruim boven de 34 graden. In een stad kan het dan nog warmer aanvoelen. Dit komt doordat steen en asfalt de hitte vasthouden. De stad koelt daardoor nauwelijks af. Let goed op jezelf en elkaar. Drink voldoende.

Rijkswaterstaat adviseert om niet de snelweg op te gaan als het niet nodig is. Ga je toch? Houd de actuele verkeersinformatie in de gaten en neem voldoende drinkwater mee voor onderweg.

Code rood

Vanaf vrijdag 26 juni geeft het KNMI code rood af voor extreme hitte in alle provincies behalve Zeeland, Friesland, Groningen en Drenthe. Dit weeralarm is afgegeven vanwege de hoge temperaturen samen met hoge luchtvochtigheid en zeer warme nachten.


Extreme hitte kan gevolgen hebben voor de gezondheid, ook voor gezonde mensen. Iedereen moet daarom zoveel mogelijk binnen blijven. Is uw huis te heet? Zoek dan verkoeling op een koele plek. Wees voorbereid en stel eventuele activiteiten uit. Let op jezelf én anderen. Bekijk de gezondheidsadviezen bij code rood.

Afspraken bij publiekslocaties

Ondanks de extreme hitte is het stadhuis van de gemeente vrijdag open. Ook de openingstijden wijzigen niet. Binnen is het namelijk niet te warm. Heeft u vrijdag een afspraak op een van onze publiekslocaties? We begrijpen het als u liever niet naar buiten gaat. U kunt uw afspraak dan uiteraard afzeggen of verzetten. Dit kan via de link in de bevestigingsmail. Die kreeg u toen u de afspraak maakte. Lukt het niet? Bel dan naar 0229 25 22 00.
Wilt u uw afspraak door laten gaan? Wees voorbereid en neem bijvoorbeeld voldoende water mee voor onderweg.