Tijdelijke opvang van asielzoekers aan de Johannes Poststraat 71

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 19 augustus 2025 een voorgenomen besluit genomen om het voormalige gebouw van de technische school aan de Johannes Poststraat 71 tijdelijk in te richten als noodopvanglocatie voor asielzoekers. Het plan is om op deze locatie 100 asielzoekers op te vangen voor maximaal twee jaar. De locatie wordt hiervoor beschikbaar gesteld aan het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Het COA zorgt voor de opvang, begeleiding en het toezicht van de tijdelijke noodopvanglocatie. De gemeente Hoorn en het COA trekken gezamenlijk op in de realisatie van de tijdelijke noodopvanglocatie aan de Johannes Poststraat 71.

Waarom tijdelijke opvang?

In Nederland is op dit moment een tekort aan opvangplekken voor asielzoekers. Ook is er een woningtekort, waardoor mensen met een verblijfsvergunning (statushouders) langer in asielzoekerscentra moeten blijven. Hierdoor raken de opvanglocaties overvol. Volgens de Spreidingswet moeten alle gemeenten in Nederland een deel van de opvang regelen. Hoorn heeft de taak om 399 asielzoekers op te vangen. Omdat er in Hoorn weinig geschikte panden en locaties zijn, is het plan om voorlopig 100 asielzoekers tijdelijk op te vangen in het pand aan de Johannes Poststraat 71. 

Informatiebijeenkomst in de Zaagtand op 29 augustus

Een groot aantal omwonenden en belanghebbenden hebben de informatiebijeenkomst bezocht. De vragen die hier gesteld zijn, worden verzameld. Mochten de vragen hieronder nog niet beantwoord zijn, dan worden deze toegevoegd op deze website.

Planning

Voordat de gemeente een definitief besluit neemt, vraagt zij eerst de mening van de gemeenteraad.

  • 9 september 2025 is het voorstel besproken in de raadscommissie.
  • Op 30 september is de raadsvergadering geweest. Hierin heeft de gemeenteraad haar mening gegeven aan het college van Burgemeester en Wethouders
  • Op 7 oktober neemt het college  een definitief besluit over het onderzoek.

Als het plan doorgaat, kan het COA de locatie na een verbouwing begin 2026 in gebruik nemen.

Inspraak en bezwaar

Het college heeft op 19 augustus 2025 een voorgenomen besluit genomen over de tijdelijke noodopvanglocatie op de Johannes Poststraat. Tijdens de informatieavond op vrijdag 29 augustus 2025 kunnen omwonenden en belangstellenden vragen stellen en hun zorgen of suggesties delen – mondeling, op papier of via een online formulier.

Op 9 september 2025 heeft de raadscommissie het voorstel besproken; hierbij is inspreken mogelijk. Ook tijdens de raadsvergadering van 30 september 2025 kunt u gebruikmaken van het inspreekrecht.

Het college neemt vervolgens op 7 oktober 2025 een definitief besluit. Bezwaar maken (of een voorlopige voorziening indienen) tegen het besluit van het college van burgemeester en wethouders over de tijdelijke noodopvanglocatie zelf is niet mogelijk. U kunt wel bezwaar maken en een voorlopige voorziening indienen tegen een verleende omgevingsvergunning of andere concrete besluiten die verband houden met de tijdelijke noodopvanglocatie. Dit traject volgt pas na 7 oktober 2025. Op www.overheid.nl worden alle verleende vergunningen gepubliceerd. U kunt zich op overheid.nl ook aanmelden voor berichten in uw buurt.

Hoe wordt de tijdelijke noodopvanglocatie ingericht en voorbereid?

Het COA maakt het pand geschikt voor bewoning. Dit omvat de inrichting van kamers, sanitaire voorzieningen en gemeenschappelijke ruimtes.

Wie betaalt de kosten van de tijdelijke noodopvanglocatie?

De kosten worden gedragen door het COA. De tijdelijke noodopvanglocatie is aangewezen door de gemeente in samenwerking met de eigenaar van de locatie. Het COA voert samen met het Rijk de realisatie, inrichting en de verzorging tijdens het verblijf van de asielzoekers uit. De gemeente hoeft geen financiële bijdrage te leveren, maar ontvangt wel een vergoeding voor de opvang van asielzoekers vanuit het COA en het Rijk.

Wie worden de bewoners van een tijdelijke noodopvanglocatie? 

In de opvang komen 100 mensen in een gemixte samenstelling. Deze bewoners zijn zowel alleenstaande volwassenen, stellen/familieleden (man/vrouw, vrouw/vrouw, man/man) als gezinnen. Er komen géén alleenstaande minderjarigen van onder de 18 jaar. De gemixte samenstelling van de groep blijft gedurende de bewoning, maar de bewoners kunnen wisselen. Dit vanwege verhuizing, uitstroom of doorstroom. 

Blijven de bewoners in Hoorn wonen?

Van zowel het COA als de gemeente is de wens dat bij een verblijfsvergunning de bewoners in Hoorn blijven wonen. De bewoners op deze locatie worden door het COA voorbereid op de stap richting werk, in afwachting op hun burgerservicennummer (BSN). Ze mogen daarna het hele jaar werken. De bewoners volgen Nederlandse taallessen, trainingen (zoals CV maken en leren presenteren), doen vrijwilligerswerk, sporten en doen naar behoefte andere activiteiten. Het COA stimuleert hen met een weekprogramma. Het COA heeft eigen aanbod, maar de wens is ook om hierbij nauw samen te werken met lokale maatschappelijke partners (zoals met stichting Netwerk en het Vrijwilligerspunt) en bewoners. Hierover vinden oriënterende gesprekken plaats met zowel de maatschappelijke partners als het bewonersoverleg Hoorn-Noord. Het COA heeft een eigen gezondheidsdienst (GZA) met huisartsenzorg en tandzorg.   

Wat gebeurt er met het schoolplein en eventuele geluidsoverlast?

Het gebouw wordt geschikt gemaakt voor een tijdelijke noodopvanglocatie volgens het programma van eisen van het COA, waarbij zowel met de leefbaarheid van de omgeving en de menselijke maat rekening wordt gehouden. Met de zorgen en vragen die bij de gemeente Hoorn zijn binnengekomen wordt, waar dat kan, rekening gehouden in de afspraken met het COA. Er komen duidelijke afspraken over het gebruik van het plein (tijden, rustmomenten, toezicht). Ideeën zoals vergroening of een gezamenlijke inrichting van het plein worden meegenomen. Ook kijken we naar een oplossing voor mogelijke geluidsoverlast en bekijken we de vragen over het parkeren. We proberen een een leefbare situatie voor iedereen te creëren.  

Is 100 mensen niet te veel voor dit gebouw, zo dicht bij woningen en scholen? 

Deze locatie is goed bereikbaar voor nood- en hulpdiensten en ligt in het licht en in het zicht, met veel sociale controle. Het ligt dicht bij voorzieningen en heeft zelfs een directe verbinding met wijkcentrum de Zaagtand, waar heel goed voorzien kan worden in dagbesteding en andere begeleiding. We hebben bewust gekozen voor een schaal die beheersbaar is: 100 mensen, mét 24/7-beveiliging en goede begeleiding. Kleiner dan veel andere opvanglocaties. Zo kunnen we impact op de buurt beperken en de opvang menselijk en overzichtelijk houden. De ervaring is dat mensen vooral blij zijn dat ze een veilige plek hebben en er is ook echt aandacht voor de menselijke maat.

Komen er ook mensen uit veilige landen in het asielzoekerscentrum wonen? 

Nee, dit is niet het geval. Asielzoekers uit veilige landen, ook wel "veiligelanders" genoemd, doorlopen een versnelde asielprocedure bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Dit houdt in dat hun aanvraag sneller wordt behandeld, vaak met een afwijzing als resultaat. Tijdens deze procedure verblijven ze in een versoberde en gescheiden opvanglocatie van het COA.

Blijft dezelfde groep asielzoekers al die tijd in het opvangcentrum wonen of gaan mensen ook weg? 

De groep blijft niet hetzelfde. Soms gaan er mensen weg en komen op de vrijgekomen plekken  nieuwe asielzoekers.

Hoe wordt gezorgd voor toezicht en begeleiding in de tijdelijke noodopvanglocatie?

Er is toezicht en begeleiding van het COA op de locatie aanwezig. Dit wordt verzorgd door personeel van het COA. Daarnaast werken gemeente, team Veiligheid, COA en de politie nauw samen. Wij maken een veiligheidsplan voor op en rond de tijdelijke noodopvanglocatie en in de omgeving. Als de tijdelijke noodopvanglocatie in gebruik wordt genomen, is in ieder geval de eerste 3 maanden 24 uur per dag, 7 dagen per week beveiliging aanwezig.  Wanneer noodzakelijk wordt dit aangepast of afgeschaald. De locatiemanager van het COA en de gemeente hebben bij ongeregeldheden op of rondom de opvanglocatie direct contact en nemen maatregelen.

Worden de woningen in de omgeving minder waard en wordt dat door de gemeente gecompenseerd? 

De opvanglocatie aan de Johannes Poststraat 71 is tijdelijk voor een periode van 2 jaar. Voor compensatie in het geval van waardevermindering is het essentieel dat de schade blijvend is. Dit houdt in dat de verandering een permanente impact moet hebben om compensatie te rechtvaardigen. Bovendien moet enige schade door uzelf worden aangetoond. Aangezien het gebouw fysiek niet wijzigt tijdens deze korte periode, is de verwachting dat er geen blijvende impact op de woningwaarde zal zijn.  

Wie is eigenlijk de eigenaar van het pand? 

Het pand is in eigendom van een particuliere eigenaar, die het tijdelijk verhuurt aan de gemeente. De gemeente verhuurt het door aan het COA. Deze locatie is nadrukkelijk tijdelijk en geldt als overbrugging naar een structurele oplossing. De afspraken met de eigenaar en het COA zijn voor 2 jaar vastgelegd. Dat geeft ons juist tijd en ruimte om duurzame locaties zorgvuldig te onderzoeken. Als er na 2 jaar in Hoorn nog geen duurzame asielopvang is gerealiseerd, dan worden deze mensen verplaatst naar een noodopvang of asielopvang elders in het land.

Hoe zit het de veiligheid in de buurt?

Ervaringen uit andere gemeenten laten zien dat opvang meestal niet tot meer onveiligheid leidt. Incidenten zijn nooit volledig uit te sluiten. Niemand kan 100% veiligheid garanderen, maar we streven ernaar als gemeente om de veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen. Omdat veiligheid prioriteit heeft, zijn hierover heldere afspraken gemaakt met het COA. Omdat gemeente huurder is en het pand onderverhuurt aan het COA, geeft dit waarborg voor nakomen van afspraken over omvang van de beoogde doelgroep, beheer en toezicht en termijn van gebruik van het object. Het COA is verantwoordelijk voor de veiligheid en het toezicht op de tijdelijke noodopvanglocatie. Naast een locatiemanager, woonbegeleiders is er in de eerste drie maanden 24/7 beveiliging aanwezig. Na drie maanden wordt bekeken of dit voortgezet wordt, of kan worden uitgebreid of afgeschaald.

Huisregels en overtredingen

Het COA hanteert strikte huisregels en bij overtredingen volgen er passende maatregelen. Voor de buurt komt er een direct telefoonnummer dat 24/7 bereikbaar is voor klachten of vragen. Doordat de locatie voor het COA relatief klein is, kennen de medewerkers van het COA de bewoners goed en worden signalen goed herkend. De veiligheid in de openbare ruimte is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gemeente, politie en het COA. De veiligheid rondom de locatie wordt doorlopend gemonitord en er zal op regelmatige basis overleg zijn tussen alle betrokken partijen over hoe de opvang verloopt. Zo nodig worden aanvullende maatregelen getroffen. 

Zijn er extra politiecontroles of maatregelen in de buurt?

Indien nodig wordt in overleg met de politie extra toezicht georganiseerd, maar in de meeste gevallen is het standaard toezicht voldoende.

Hoe zorgt het COA ervoor dat de bewoners zich houden aan regels en afspraken binnen én buiten de tijdelijke noodopvanglocatie?

Alle bewoners krijgen bij aankomst duidelijke uitleg over de regels die gelden in en rond de tijdelijke noodopvanglocatie. Beveiligers zijn altijd aanwezig om toe te zien op het handhaven van de regels en de bewoners worden door medewerkers van het COA begeleid. Eventuele overtredingen worden direct aangepakt. Bij ernstige overtredingen kan een bewoner worden overgeplaatst naar een andere locatie.

Wat wordt gedaan om verveling onder de vluchtelingen te voorkomen? 

De programmabegeleiders van het COA zoekt samen met de asielzoekers naar een zinvolle dagbesteding. Hiertoe wordt vanuit het COA contact gelegd met de lokale maatschappelijke partners. Zo kunnen zij bijvoorbeeld taalles volgen en activiteiten ondernemen. Asielzoekers mogen onder bepaalde  voorwaarden ook werken en sowieso vrijwilligerswerk doen. Kinderen van vluchtelingen gaan naar school. Naast de programmabegeleiders van het COA spelen vrijwilligers ook een belangrijke rol bij het tegengaan van verveling.  

Mogen de asielzoekers werken? 

Als de asielaanvraag minstens 6 maanden in behandeling is, mag een asielzoeker onder voorwaarden werken. Alle asielzoekers mogen vrijwilligerswerk doen. 

Als een asielzoeker werkt, betaalt hij/zij dan zelf de opvang? 

Asielzoekers betalen dan een eigen bijdrage voor de opvang. Asielzoekers zonder werk ontvangen leefgeld van het COA.  

Gaan de kinderen van de asielzoekers naar school? 

Ja, zij gaan zo snel mogelijk naar school. In ieder geval binnen 3 maanden nadat ze in Nederland zijn aangekomen. Het COA, de gemeente en de scholen maken hier met elkaar afspraken over.  

Waar kan ik meer informatie vinden over de tijdelijke noodopvang?

Op deze pagina vindt u alle beschikbare informatie. Deze pagina wordt regelmatig aangevuld.

Hoe word ik geïnformeerd? 

Op 9 september is de commissievergadering geweest. Hierin werden belangrijke onderwerpen over de tijdelijke noodopvanglocatie besproken. Ook kon er door inwoners worden ingesproken. De vergadering is terug te zien via Algemene Raadscommissie - Raadzaal Op 30 september is de raadsvergadering. Deze is in het stadhuis te volgen, of digitaal. Hierin geeft de gemeenteraad haar mening aan het college van Burgemeester en Wethouders. Daarna neemt het college op 7 oktober een definitief besluit.

Informeren van de buurt 
Nadat het college een definitief besluit heeft genomen, wordt de buurt geïnformeerd over het definitieve besluit. Bij een eventueel positief besluit worden er, in de periode naar de opening van de tijdelijke noodopvanglocatie toe, opnieuw momenten voor de bewoners, maatschappelijke partners  georganiseerd. Dit traject loopt van 8 oktober tot en met 31 december. In de eerste plaats gaan we in gesprek met de direct omwonenden, om hun zorgen te horen en samen te kijken naar wensen, ideeën en mogelijke oplossingen rondom het dagelijks samenleven. Zodra de plannen en afspraken over de inrichting, voorzieningen, doelgroep en begeleiding concreter zijn, betrekken we ook bewoners in een bredere straal.   

Na de ingebruikname op de locatie hebben het COA en de bewoners een maand de tijd nodig om te landen op de locatie. Daarna is er een open huis voor inwoners en maatschappelijke partners en wordt er wekelijks koffiemomenten/inloopmomenten georganiseerd. Ook komt er een omwonendenoverleg waar zorgen en ideeën kunnen worden uitgewisseld en een klankbordgroep met/voor maatschappelijke partners.  

Kan er bezaar worden gemaakt?  

Volgens de nieuwe Spreidingswet is het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van opvanglocaties aan het COA. Omdat het in dit geval gaat om tijdelijk gebruik (twee jaar) van een bestaand gebouw, hoeft het bestemmingsplan niet te worden aangepast. Dat betekent dat de gemeenteraad hier geen formeel besluit over hoeft te nemen. Wel kan de raad wensen en zorgen meegeven. Het college neemt die mee in de afweging, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij het college. 

College besluit op 7 oktober

Het college neemt op 7 oktober 2025 een definitief besluit. Omdat het een voorgenomen besluit betreft, kunt u nu nog geen bezwaar maken. Wij verzamelen alle reacties en voor zover mogelijk nemen we dat mee in het nog te nemen besluit.  Bezwaar maken (of een voorlopige voorziening indienen) tegen het besluit van het college van burgemeester en wethouders over de tijdelijke noodopvanglocatie zelf is niet mogelijk. U kunt wel bezwaar maken en een voorlopige voorziening indienen tegen een verleende omgevingsvergunning of andere concrete besluiten die verband houden met de tijdelijke noodopvanglocatie. Dit traject volgt pas na 7 oktober 2025. Op www.overheid.nl worden alle verleende vergunningen gepubliceerd. U kunt zich op overheid.nl ook aanmelden voor berichten in uw buurt.

Waar kan ik terecht met algemene vragen over vluchtelingenopvang? 

Kijk of uw vraag hierboven in de lijst veel gestelde vragen staat. Of kijk op de website van het COA.  Als uw vraag er niet bij staat, kunt ook u uw vraag stellen via een online formulier. 

Kan ik me aansluiten bij een meedenkgroep of als vrijwilliger helpen?

Bewoners kunnen hulp bieden door:  

  • zich aan te melden voor het omwonendenoverleg
  • vrijwilligerswerk te doen, zoals het geven van Nederlandse taallessen, hulp bij taal, het organiseren van activiteiten (spelletjesavond, kookclub) of het zijn van een maatje.  

Aanmelden kan straks via de website van de gemeente en het COA. Wij laten dit weten via de digitale nieuwsbrief en de website. Na de ingebruikname op de locatie hebben het COA en de bewoners een maand de tijd nodig om te landen op de locatie. Daarna is er een open huis voor inwoners en maatschappelijke partners en wordt er wekelijks koffiemomenten/inloopmomenten georganiseerd. Ook komt er een omwonendenoverleg waar zorgen en ideeën kunnen worden uitgewisseld en een klankbordgroep met/voor maatschappelijke partners.  

Ideeën die zijn verzameld
Inmiddels hebben we ideeën die binnen zijn gekomen gebundeld, zoals het gezamenlijk kunnen gebruiken van een petanqueveld, vergroenen van het binnenplein en mogelijkheden van geluidsdemping. Dit nemen we mee in de verdere uitwerking van de plannen.   

Worden omwonenden op de hoogte gehouden van ontwikkelingen rondom de tijdelijke noodopvanglocatie? 

Ja, de gemeente en het COA zullen regelmatig updates geven via deze pagina. Ook wordt na de ingebruikname (planning begin 2025) een terugkerend omwonendenoverleg georganiseerd. 

Worden wij als omwonenden betrokken bij het evalueren van hoe de tijdelijke noodopvanglocatie functioneert? 

Ja, het COA en de gemeente ontvangen graag feedback van omwonenden. Dit kan via het omwonendenoverleg. 

Waarom is deze opvang nodig?

In Nederland is op dit moment een tekort aan opvangplekken voor asielzoekers. Ook is er een groot woningtekort, waardoor mensen met een verblijfsvergunning (statushouders) langer in asielzoekerscentra moeten blijven. Hierdoor raken de opvanglocaties overvol.

Volgens de Spreidingswet moeten alle gemeenten in Nederland een deel van de opvang regelen. Hoorn heeft de taak om 399 asielzoekers op te vangen. Omdat er in Hoorn weinig geschikte panden en locaties zijn, is het plan om 100 asielzoekers tijdelijk op te vangen in het pand aan de Johannes Poststraat 71.

Hoe lang blijft deze opvanglocatie in gebruik?

De opvang is tijdelijk voor maximaal 2 jaar. Na deze tijd evalueren we en kijken we naar de situatie die dan geldt.

Wat is het verschil tussen asielzoekers en statushouders?

Asielzoekers zijn mensen die asiel aanvragen in Nederland en wachten op een beslissing over hun verblijfsstatus. Statushouders hebben al een verblijfsvergunning, volgen een inburgeringstraject en mogen in Nederland blijven, maar wachten vaak nog op een woning.

Waarom is tijdelijke opvang nodig in Hoorn?

Door de hoge druk op asielzoekerscentra en het woningtekort in Nederland is er dringend behoefte aan extra opvangplekken. Ondertussen werken we in Nederland verder aan duurzame opvanglocaties in het kader van de Spreidingswet. Tot die tijd helpt deze tijdelijke noodopvanglocatie in Hoorn de druk op de huidige asielzoekerscentra te verlichten.

Wat is de rol van de gemeente Hoorn in deze opvang?

De gemeente faciliteert en ondersteunt het proces, maar de opvang wordt georganiseerd en uitgevoerd door het COA.

Wat gebeurt er na afloop van de tijdelijke opvangperiode met het gebouw aan de Johannes Poststraat 71?

De tijdelijke noodopvanglocatie is  voor maximaal 2 jaar. Na deze tijd evalueren we en kijken we naar de situatie die dan geldt.

Het voorgenomen besluit is snel genomen, waarom was er geen inspraak voor inwoners?

Gemeenten worden geregeld door het COA, het Rijk en de Commissaris van de Koning opgeroepen om noodopvang plekken te realiseren. Landelijk is er een tekort aan opvangplekken en de situatie is de asielopvang is en blijft nijpend. Daarnaast zijn de opvangplekken volgens het verdeelbesluit van de Spreidingswet nog niet gerealiseerd en/of in gebruik. Tijdens de meest recente oproep door de Commissaris van de Koning op 14 juli 2025 is aangegeven 325 opvangplekken in Noord-Holland nodig te hebben.

Voorgenomen besluit van college en burgemeester

Als gemeenschap is het waardevol om inspraak te hebben. Maar als er een crisis is, moet er gehandeld worden en is er beperkt tijd om omwonenden en belanghebbenden te informeren. Daarom zijn de burgemeesters bij noodopvang aan zet. Burgemeester Nieuwenburg heeft met steun van het college dit voorgenomen besluit genomen. De raad mag op 30 september daar hun mening over geven. Op 7 oktober neemt het college het definitieve besluit. We begrijpen  dat inwoners zich overvallen voelen. Daarom worden direct omwonenden en belanghebbenden voor de informatieavond uitgenodigd om hen te betrekken en te overleggen hoe we het besluit zo zo acceptabel mogelijk te maken. Dit blijven we samen met het COA de gehele opvangperiode doen, onder andere door het omwonendenoverleg en directe contactgegevens van de medewerkers van het COA.

Waarom wordt dit pand niet gebruikt voor woningen in plaats van opvang? 

In Hoorn wordt de komende jaren veel gebouwd. Zie meer informatie op de website Hoorn bouwt. Tot 2030 gaat dat om circa 3.500 woningen. Dat vinden we als gemeente ook belangrijk. Daarom hebben we vooral gezocht naar beschikbare panden of locaties waarvoor nog geen woningbouwplannen zijn gemaakt. Op die manier kunnen we opvang regelen zonder dat dit de bouw van woningen in de weg staat.  

De eigenaar van de Johannes Poststraat 71 heeft nog geen plannen voor het pand klaarliggen. Dat heeft ook te maken met het feit dat er nog onduidelijkheid was over de ontwikkelingen in Hoorn-Noord. De komende tijd zullen die plannen wel gemaakt worden, maar dat kost tijd. Zonder deze opvang zou het gebouw de komende periode dus leegstaan. De afspraken voor de tijdelijke noodopvanglocatie met de eigenaar en het COA zijn voor 2 jaar vastgelegd. Het pand is dus tijdelijk beschikbaar gesteld en keert na de deze periode terug naar de eigenaar.  

Waarom niet kiezen voor woningen voor starters of jongeren? 

Voor permanente woningbouwplannen is een zogeheten BOPA procedure nodig voor de bestemming op het pand. Er zit nu nog een maatschappelijke bestemming op het pand. Deze zou dan moeten wijzigen naar wonen. Zo'n procedure kost meer tijd in verband met participatie verschillende stakeholders en besluitvorming door de raad. Voor een tijdelijk gebruik is dit niet nodig. We kunnen ons dus wel voorstellen dat de Johannes Poststraat 71 in de toekomst een woongebouw wordt. Dit kost echter tijd en op deze manier benutten we het pand in de tussentijd.