Tijdelijke opvang van asielzoekers aan de Johannes Poststraat 71

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 19 augustus 2025 een voorgenomen besluit genomen om het voormalige gebouw van de technische school aan de Johannes Poststraat 71 tijdelijk in te richten als noodopvanglocatie voor asielzoekers. Het plan is om op deze locatie 100 asielzoekers op te vangen voor maximaal twee jaar. De locatie wordt hiervoor beschikbaar gesteld aan het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Het COA zorgt voor de opvang, begeleiding en het toezicht van de tijdelijke noodopvanglocatie. De gemeente Hoorn en het COA trekken gezamenlijk op in de realisatie van de tijdelijke noodopvanglocatie aan de Johannes Poststraat 71.

Waarom tijdelijke opvang?

In Nederland is op dit moment een tekort aan opvangplekken voor asielzoekers. Ook is er een woningtekort, waardoor mensen met een verblijfsvergunning (statushouders) langer in asielzoekerscentra moeten blijven. Hierdoor raken de opvanglocaties overvol. Volgens de Spreidingswet moeten alle gemeenten in Nederland een deel van de opvang regelen. Hoorn heeft de taak om 399 asielzoekers op te vangen. Omdat er in Hoorn weinig geschikte panden en locaties zijn, is het plan om voorlopig 100 asielzoekers tijdelijk op te vangen in het pand aan de Johannes Poststraat 71. 

Informatiebijeenkomst

Om omwonenden en belanghebbenden te informeren, organiseren de gemeente Hoorn en het COA een informatieavond op vrijdag 29 augustus in wijkcentrum de Zaagtand, Sint Eloystraat 106, 1624 VW Hoorn. Tijdens deze bijeenkomst kunt u:

  • Informatie krijgen over hoe vluchtelingen door het COA worden opgevangen en begeleid.
  • In gesprek gaan met medewerkers van de gemeente over bijvoorbeeld veiligheid, vrijwilligerswerk en participatie.
  • Uw vragen en aandachtspunten met ons delen. Tijdens deze avond zijn er meerdere medewerkers van het COA en de gemeente aanwezig, evenals geïnteresseerde raadsleden, burgemeester Jan Nieuwenburg en wethouder Hakhoff.

Aanmelden voor de informatiebijeenkomst

Wilt u vrijdag 29 augustus bij de informatieavond zijn? Aanmelden is verplicht, vanwege de beperkte ruimte. Er zijn vier tijdvakken waar u uit kunt kiezen:

Planning

Voordat de gemeente een definitief besluit neemt, vraagt zij eerst de mening van de gemeenteraad.

  • 9 september 2025: bespreekt de raadscommissie het voorstel.
  • 30 september 2025: geeft de gemeenteraad haar mening.
  • 7 oktober 2025: neemt het college van burgemeester en wethouders het definitieve besluit.

Als het plan doorgaat, kan het COA de locatie na een verbouwing begin 2026 in gebruik nemen.

Inspraak en bezwaar

Het college heeft op 19 augustus 2025 een voorgenomen besluit genomen over de tijdelijke noodopvanglocatie op de Johannes Poststraat. Tijdens de informatieavond op vrijdag 29 augustus 2025 kunnen omwonenden en belangstellenden vragen stellen en hun zorgen of suggesties delen – mondeling, op papier of via een online formulier.

Op 9 september 2025 bespreekt de raadscommissie het voorstel; hierbij is inspreken mogelijk. Ook tijdens de raadsvergadering van 30 september 2025 kunt u gebruikmaken van het inspreekrecht.

Het college neemt vervolgens op 7 oktober 2025 een definitief besluit. Bezwaar maken (of een voorlopige voorziening indienen) tegen het besluit van het college van burgemeester en wethouders over de tijdelijke noodopvanglocatie zelf is niet mogelijk. U kunt wel bezwaar maken en een voorlopige voorziening indienen tegen een verleende omgevingsvergunning of andere concrete besluiten die verband houden met de tijdelijke noodopvanglocatie. Dit traject volgt pas na 7 oktober 2025. Op www.overheid.nl worden alle verleende vergunningen gepubliceerd. U kunt zich op overheid.nl ook aanmelden voor berichten in uw buurt.

Vragen vooraf

Veelgestelde vragen over de tijdelijke noodopvanglocatie en de komst van de nieuwe bewoners staan hieronder in het uitklapmenu. Bent u niet in de gelegenheid om naar de informatieavond te komen, maar heeft u wel zorgen, vragen of ideeën die u met ons wilt delen, dan kun u dat doen via het online formulier.

Waarom is er voor een tijdelijke noodopvanglocatie aan de Johannes Poststraat 71 gekozen?

Het pand staat leeg, is geschikt voor tijdelijke opvang en kan snel worden ingericht. Het ligt bovendien dichtbij winkels en openbaar vervoer.

Waarom is gekozen voor deze locatie en niet voor een pand dat verder van een woonwijk ligt?

De keuze is afhankelijk van beschikbare, geschikte panden die snel ingericht kunnen worden. Dit pand voldoet daaraan. Bovendien zijn basisvoorzieningen in de buurt nodig voor de bewoners.

Waarom is deze opvang nodig?

In Nederland is op dit moment een tekort aan opvangplekken voor asielzoekers. Ook is er een groot woningtekort, waardoor mensen met een verblijfsvergunning (statushouders) langer in asielzoekerscentra moeten blijven. Hierdoor raken de opvanglocaties overvol.

Volgens de Spreidingswet moeten alle gemeenten in Nederland een deel van de opvang regelen. Hoorn heeft de taak om 399 asielzoekers op te vangen. Omdat er in Hoorn weinig geschikte panden en locaties zijn, is het plan om 100 asielzoekers tijdelijk op te vangen in het pand aan de Johannes Poststraat 71.

Hoe lang blijft deze opvanglocatie in gebruik?

De opvang is tijdelijk voor maximaal 2 jaar. Na deze tijd evalueren we en kijken we naar de situatie die dan geldt.

Wat is het verschil tussen asielzoekers en statushouders?

Asielzoekers zijn mensen die asiel aanvragen in Nederland en wachten op een beslissing over hun verblijfsstatus. Statushouders hebben al een verblijfsvergunning, volgen een inburgeringstraject en mogen in Nederland blijven, maar wachten vaak nog op een woning.

Waarom is tijdelijke opvang nodig in Hoorn?

Door de hoge druk op asielzoekerscentra en het woningtekort in Nederland is er dringend behoefte aan extra opvangplekken. Ondertussen werken we in Nederland verder aan duurzame opvanglocaties in het kader van de Spreidingswet. Tot die tijd helpt deze tijdelijke noodopvanglocatie in Hoorn de druk op de huidige asielzoekerscentra te verlichten.

Wat is de rol van de gemeente Hoorn in deze opvang?

De gemeente faciliteert en ondersteunt het proces, maar de opvang wordt georganiseerd en uitgevoerd door het COA.

Hoe wordt de tijdelijke noodopvanglocatie ingericht en voorbereid?

Het COA maakt het pand geschikt voor bewoning. Dit omvat de inrichting van kamers, sanitaire voorzieningen en gemeenschappelijke ruimtes.

Wie betaalt de kosten van de tijdelijke noodopvanglocatie?

De kosten worden gedragen door het COA. De tijdelijke noodopvanglocatie is aangewezen door de gemeente in samenwerking met de eigenaar van de locatie. Het COA voert samen met het Rijk de realisatie, inrichting en de verzorging tijdens het verblijf van de asielzoekers uit. De gemeente hoeft geen financiële bijdrage te leveren, maar ontvangt wel een vergoeding voor de opvang van asielzoekers vanuit het COA en het Rijk.

Hoeveel mensen worden er opgevangen, en wat is hun samenstelling?

Er worden ongeveer 100 mensen opgevangen. Dit zijn vluchtelingen uit verschillende landen en van verschillende leeftijden. Het COA bepaalt welke vluchtelingen in Hoorn worden opgevangen.   Het COA zorgt voor een goede en passende mix van bewoners. De groep verandert steeds, omdat de asielzoekers bij het verkrijgen van een verblijfsstatus aan een andere gemeente gekoppeld kunnen worden en dus deze locatie verlaten.  

Komen er ook mensen uit veilige landen in het asielzoekerscentrum wonen? 

Nee, dit is niet het geval. Asielzoekers uit veilige landen, ook wel "veiligelanders" genoemd, doorlopen een versnelde asielprocedure bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Dit houdt in dat hun aanvraag sneller wordt behandeld, vaak met een afwijzing als resultaat. Tijdens deze procedure verblijven ze in een versoberde en gescheiden opvanglocatie van het COA.

Blijft dezelfde groep asielzoekers al die tijd in het opvangcentrum wonen of gaan mensen ook weg? 

De groep blijft niet hetzelfde. Soms gaan er mensen weg en komen op de vrijgekomen plekken  nieuwe asielzoekers.

Hoe wordt gezorgd voor toezicht en begeleiding in de tijdelijke noodopvanglocatie?

Er is  toezicht en begeleiding van het COA op de locatie aanwezig. Dit wordt verzorgd door  personeel van het COA. Daarnaast werken gemeente, team Veiligheid, COA en de politie nauw samen.   Wij maken een veiligheidsplan voor op en rond de tijdelijke noodopvanglocatie en in de omgeving. Als de tijdelijke noodopvanglocatie in gebruik wordt genomen, is in ieder geval de eerste 3 maanden 24 uur per dag, 7 dagen per week beveiliging aanwezig.  Wanneer noodzakelijk wordt dit aangepast of afgeschaald. De locatiemanager van het COA en de gemeente hebben bij ongeregeldheden op of rondom de opvanglocatie direct contact en nemen maatregelen

Wat gebeurt er als er overlast ontstaat in de buurt?

Eventuele klachten of zorgen kunnen gemeld worden bij het COA en/of de gemeente. We werken  actief samen  om overlast in de buurt te voorkomen en staan nauw in  contact met de wijkagent en de politie.

Wat betekent de komst van een tijdelijke noodopvanglocatie  voor de veiligheid in de buurt? 

Uit de ervaring van andere gemeenten in West-Friesland en  veel gemeenten in Nederland blijkt dat er niet meer onveiligheid is. Dat geldt ook voor de ervaring met de crisisnoodopvang op de diverse plekken in Westfriesland.  

Hoe waarborgt het COA de veiligheid rondom de tijdelijke noodopvanglocatie?

Het COA beheert de locatie en er is altijd toezicht en beveiliging aanwezig. Daarnaast worden duidelijke regels gehanteerd voor de bewoners en worden de asielzoekers begeleid.

Zijn er extra politiecontroles of maatregelen in de buurt?

Indien nodig wordt in overleg met de politie extra toezicht georganiseerd, maar in de meeste gevallen is het standaard toezicht voldoende.

Hoe zorgt het COA ervoor dat de bewoners zich houden aan regels en afspraken binnen én buiten de tijdelijke noodopvanglocatie?

Alle bewoners krijgen bij aankomst duidelijke uitleg over de regels die gelden in en rond de tijdelijke noodopvanglocatie. Beveiligers zijn altijd aanwezig om toe te zien op het handhaven van de regels en de bewoners worden door medewerkers van het COA begeleid. Eventuele overtredingen worden direct aangepakt. Bij ernstige overtredingen kan een bewoner worden overgeplaatst naar een andere locatie.

Wat wordt gedaan om verveling onder de vluchtelingen te voorkomen? 

De programmabegeleiders van het COA zoekt samen met de asielzoekers naar een zinvolle dagbesteding. Hiertoe wordt vanuit het COA contact gelegd met de lokale maatschappelijke partners. Zo kunnen zij bijvoorbeeld taalles volgen en activiteiten ondernemen. Asielzoekers mogen onder bepaalde  voorwaarden ook werken en sowieso vrijwilligerswerk doen. Kinderen van vluchtelingen gaan naar school. Naast de programmabegeleiders van het COA spelen vrijwilligers ook een belangrijke rol bij het tegengaan van verveling.  

Mogen de asielzoekers werken? 

Als de asielaanvraag minstens 6 maanden in behandeling is, mag een asielzoeker onder voorwaarden werken. Alle asielzoekers mogen vrijwilligerswerk doen. 

Als een asielzoeker werkt, betaalt hij/zij dan zelf de opvang? 

Asielzoekers betalen dan een eigen bijdrage voor de opvang. Asielzoekers zonder werk ontvangen leefgeld van het COA.  

Gaan de kinderen van de asielzoekers naar school? 

Ja, zij gaan zo snel mogelijk naar school. In ieder geval binnen 3 maanden nadat ze in Nederland zijn aangekomen. Het COA, de gemeente en de scholen maken hier met elkaar afspraken over.  

Wat kan ik verwachten tijdens de informatieavond?

Tijdens de bijeenkomst krijgt u informatie over de tijdelijke noodopvanglocatie, het COA, en hoe de begeleiding van bewoners wordt georganiseerd. Er zijn informatietafels over veiligheid, (arbeids)participatie en vrijwilligerswerk.

Hoe kan ik mij aanmelden voor de informatieavond?

U kunt zich aanmelden voor een tijdvak voor de informatieavond:

Waar kan ik meer informatie vinden over de tijdelijke noodopvang?

Op deze pagina vindt u alle beschikbare informatie. Deze pagina wordt regelmatig aangevuld.

Wat gebeurt er na afloop van de tijdelijke opvangperiode met het gebouw aan de Johannes Poststraat 71?

De tijdelijke noodopvanglocatie is  voor maximaal 2 jaar. Na deze tijd evalueren we en kijken we naar de situatie die dan geldt.

Het voorgenomen besluit is snel genomen, waarom was er geen inspraak voor inwoners?

Gemeenten worden geregeld door het COA, het Rijk en de Commissaris van de Koning opgeroepen om noodopvang plekken te realiseren. Landelijk is er een tekort aan opvangplekken en de situatie is de asielopvang is en blijft nijpend. Daarnaast zijn de opvangplekken volgens het verdeelbesluit van de Spreidingswet nog niet gerealiseerd en/of in gebruik. Tijdens de meest recente oproep door de Commissaris van de Koning op 14 juli 2025 is aangegeven 325 opvangplekken in Noord-Holland nodig te hebben.

Als gemeenschap is het waardevol om inspraak te hebben. Maar als er een crisis is, moet er gehandeld worden en is er beperkt tijd om omwonenden en belanghebbenden te informeren.. Daarom zijn de burgemeesters bij noodopvang aan zet. Burgemeester Nieuwenburg heeft met steun van het college dit voorgenomen besluit genomen. De raad mag op 30 september daar hun mening over geven. Op 7 oktober neemt het college het definitieve besluit. We begrijpen  dat inwoners zich overvallen voelen. Daarom worden direct omwonenden en belanghebbenden voor de informatieavond uitgenodigd om hen te betrekken en te overleggen hoe we het besluit zo zo acceptabel mogelijk te maken. Dit blijven we samen met het COA de gehele opvangperiode doen, onder andere door het omwonendenoverleg en directe contactgegevens van de medewerkers van het COA.

Waar kan ik terecht met algemene vragen over vluchtelingenopvang?

Kijk of uw vraag hierboven in de lijst veel gestelde vragen staat. Of kijk op de website van het COA.  Als uw vraag er niet bij staat, kunt ook u uw vraag stellen via een online formulier.

 

Kan ik als inwoner helpen, bijvoorbeeld via vrijwilligerswerk?

Zeker! Tijdens de informatie kunt u aangeven hoe u wilt bijdragen, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk of het aanbieden van andere vormen van hulp.

Hoe kan ik tips of ideeën delen met het COA of de gemeente?

U kunt uw ideeën delen tijdens de informatieavond of via het online formulier.

Worden omwonenden op de hoogte gehouden van ontwikkelingen rondom de tijdelijke noodopvanglocatie?

Ja, de gemeente en het COA zullen regelmatig updates geven via deze pagina. Ook wordt na de ingebruikname (planning begin 2025) een terugkerend omwonendenoverleg georganiseerd.

Worden wij als omwonenden betrokken bij het evalueren van hoe de tijdelijke noodopvanglocatie functioneert?

Ja, het COA en de gemeente ontvangen graag feedback van omwonenden. Dit kan via het omwonendenoverleg.