Urgentie aanvragen huurwoning
Heeft u dringend woonruimte nodig? Dan kunt u urgentie aanvragen voor een huurwoning.
Voorwaarden aanvragen urgentie
- U staat ingeschreven als woningzoekende bij Woonmatch Westfriesland.
- U woont minimaal 1 jaar in Westfriesland.
- Uw inkomen is als alleenstaande lager dan € 49.669 (prijspeil 2025)
- Uw inkomen is bij een huishouden met 2 of meer personen lager dan € 54.847 (prijspeil 2025)
- Uw woonprobleem is buiten uw eigen schuld ontstaan. Bijvoorbeeld door:
- medische redenen, bijvoorbeeld noodzaak gelijkvloers wonen
- sociale problemen, bijvoorbeeld huiselijk geweld, een onhoudbare woonsituatie of relationele reden. Bij een echtscheiding of verbreken samenwoning heeft u een ouderschapsplan nodig. Meer informatie over dit plan vindt u op de website van de Rijksoverheid.
- financiële omstandigheden, bijvoorbeeld werkloosheid
- mantelzorg
Lees de uitgebreide informatie over de redenen op de pagina Redenen voor urgentie.
Aanvragen
Het aanvragen van urgentie kan alleen via onderstaande knop. Een aanvraag kost € 60,10.
Wie beslist over het geven van urgentie?
De beslissing over urgentie wordt gemaakt door de Regionale Urgentiecommissie. Deze commissie bestaat uit 3 gekozen leden, een voorzitter en een secretaris. Ze komen iedere drie weken bij elkaar om de aanvragen te bespreken. Binnen 2 weken na de bespreking ontvangt u schriftelijk bericht of u de urgentie wel of niet krijgt.
Wat houdt urgentie krijgen in?
U krijgt één woning toegewezen in de gemeente waar u woont. Als u deze niet accepteert wordt de urgentie ingetrokken. Het kan zijn dat u om bepaalde redenen in een andere plaats wilt wonen. Dit moet onderbouwd worden door een sociaal of medisch deskundige. Dit geeft u door via het aanvraagformulier.
Heeft u vragen?
Neem contact op met de secretaris van de Regionale Urgentie Commissie, Jacqueline Gutter, telefoonnummer 0229 25 22 00 of per e-mail wonen@hoorn.nl.
Vergaderdata 2025
|
Vergaderdatum |
Inleverdatum voor 13.00 uur |
|
6 januari |
20 december 2024 |
|
27 januari |
17 januari |
|
17 februari |
7 februari |
|
10 maart |
28 februari |
|
31 maart |
21 maart |
|
22 april (dinsdag ivm pasen) |
11 april |
|
12 mei |
30 april |
|
2 juni |
23 mei |
|
23 juni |
13 juni |
|
14 juli |
4 juli |
|
4 augustus |
25 juli |
|
15 september |
29 augustus |
|
22 september (OPTIE) |
29 augustus |
|
6 oktober |
26 september |
|
27 oktober |
15 oktober |
|
17 november |
7 november |
|
8 december |
28 november |
22 april vergaderen we op dinsdag in verband met 2de paasdag.
Als u geen urgentie heeft gekregen en het daar niet mee eens bent, kunt u bezwaar indienen bij BCU. Meer informatie vindt u op de pagina Bezwaar maken bij afwijzing urgentie.
Niets. De verhuurder gaat u binnen 8 maanden één passende woning toewijzen. Mocht er binnen 8 maanden geen passende woning aanwezig zijn, wordt deze termijn met 4 maanden verlengd.
Nee, als u urgentie heeft, mag u geen woning weigeren. Als u een passende woning weigert, vervalt de urgentie.
Nee, alleen als u zelf in Westfriesland woont kunt u urgentie aanvragen.
Nee, u krijgt geen geld terug.
Meer informatie over de urgentieverordening vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Ja. Uw aanvraag moet alleen niet hetzelfde zijn als de vorige keer. Bij een afwijzing of een buiten behandeling stelling, mag u opnieuw urgentie aanvragen. Ook als de omstandigheden zijn gewijzigd, mag u een nieuwe aanvraag doen. Krijgt iemand urgentie, maar wordt de woning geweigerd en de urgentie ingetrokken? Dan is het een jaar na intrekking van de urgentie weer mogelijk om een aanvraag te doen.