College vraagt raad besluiten te nemen over voorbereiding nieuwe stadstoegang
19 september 2025
Het college van B en W vraagt de gemeenteraad besluiten te nemen over de voorlopige ontwerpen voor de nieuwe stadstoegang en geld beschikbaar te stellen voor de voorbereiding van de aanleg van de nieuwe stadstoegang.

Op 7 oktober bespreekt de raadscommissie het raadsvoorstel en naar verwachting op 28 oktober neemt de gemeenteraad een besluit.
Waarom een nieuwe stadstoegang?
Hoorn groeit. Daardoor wordt het drukker op de weg. De gemeente wil dat inwoners en bezoekers zich ook in de toekomst veilig en prettig kunnen verplaatsen. In de Mobiliteitsvisie Hoorn 2030 staat dat auto’s en fietsers en voetgangers via een eigen route toegang krijgen tot de stad.
Voor fietsers en voetgangers wil de gemeente van het Keern een groene en veilige route maken. Het fietspad wordt breder en gescheiden van het autoverkeer, met een onderdoorgang van de Provincialeweg. Hierdoor kunnen auto’s op de Provincialeweg ook meer doorrijden.
Voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer komt er een nieuwe toegang aan de westkant van het Keern. Daar komt ook een onderdoorgang van het Dampten en het spoor. Hierdoor hoeven auto’s straks niet meer te wachten op de trein. Na een uitgebreid onderzoeks- en participatieproces heeft de gemeenteraad in oktober 2023 gekozen om deze routes verder uit te werken tot een voorlopig ontwerp.
Samen met de stad
Gemeente en bureau Movares hebben de stad uitgebreid betrokken. Veel bewoners, ondernemers en organisaties hebben meegedacht over het voorlopige ontwerp voor de nieuwe stadstoegang. Omdat het project veel mensen aangaat, zijn er op verschillende manieren ideeën en zorgen opgehaald, onder andere via inloopavonden, formulieren, individuele gesprekken en klankbordgroepen. Waar het kon en wenselijk was, zijn ideeën meegenomen in het voorlopig ontwerp. Tijdens de laatste inloopavond werd het voorlopige ontwerp veelal positief ontvangen, al zijn er ook punten die nog verdere uitwerking vragen. Dat gaat de gemeente samen met de belanghebbenden doen. Zo hebben tijdens de inloopavond al een aantal vrouwen zich gemeld om samen met de ontwerpers te onderzoeken welke inrichting van de fietsonderdoorgang kan zorgen voor een prettig en veilig gebruik.
Gevraagde besluiten
Het college van B en W vraagt de gemeenteraad om de voorlopige ontwerpen voor de nieuwe stadstoegang vast te stellen. Voor Keern-Noord is gekozen voor een brede, vrij liggende fietsroute met meer groen. De Provincialeweg krijgt aan de zuidzijde een extra rijstrook tussen de Berkhouterweg en de Maelsonstraat. In Keern-Midden ligt de fietsroute langs water met groene taluds, de auto volgt een aparte route onder het Dampten en het spoor. Voor Keern-Zuid (tussen spoor en kruising Keern-Hoge Vest-Noorderveemarkt) wordt voorgesteld nader onderzoek te doen naar alternatieven. Het ontwerp voor Keern-Zuid kan de verkeersstromen van 2040 aan, maar biedt nog niet de gewenste kwaliteit voor de omgeving. In het voorstel staat ook dat de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers bij het Keern voorlopig niet wordt uitgewerkt. Er is op dit moment geen geld voor. Wel blijft er ruimte om deze onderdoorgang in de toekomst aan te leggen.
Het college vraagt de raad om 8 miljoen euro beschikbaar te stellen. Dit geld is nodig om de aanleg van de nieuwe stadstoegang te kunnen voorbereiden en om verder onderzoek te doen naar de aansluiting bij Keern-Zuid.
Bespreking raad
Het raadsvoorstel, het participatieverslag en de andere bijlagen zijn te vinden op de website van de gemeenteraad. De commissievergadering is live te volgen of later terug te kijken via de website van de raad. U kunt de vergaderingen ook bezoeken. Deze vinden plaats in het stadhuis. Op 7 oktober bespreekt de raadscommissie het raadsvoorstel en naar verwachting op 28 oktober neemt de gemeenteraad een besluit.